Τα παιδιά της ..Πάτρας!
Μαρ 17 2024

 στην εκπαιδευτική περιβαλλοντική τους δράση

Από την  Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου έως  το Σάββατο 2 Μαρτίου, οι μαθητές/τριες του  τμήματος θετικών σπουδών της Β’ Λυκείου, στο πλαίσιο των δύο Περιβαλλοντικών προγραμμάτων που εκπονούν την τρέχουσα σχολική χρονιά με θέμα: «Καταγράφω την αέρια ρύπανση» και «Αέρια ρύπανση και ποιότητα ζωής», σε συνεργασία με το  Δήμο Θέρμης και το Πανεπιστήμιο Πατρών διά του Εργαστηρίου Φυσικής της Ατμόσφαιρας, πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στην Πάτρα, με σκοπό την επί τόπου ενημέρωση από τους ειδικούς στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Ο δρόμος μακρύς και γεμάτος εκπλήξεις με επισκέψεις σε όμορφα μέρη.

Το ταξίδι μας ξεκίνησε νωρίς το πρωί από το σχολείο. Η πρώτη μας στάση ήταν σε μία από τις αρχαιότερες ελληνικές πόλεις, τη Ναύπακτο. Ιδιαίτερα όμορφη, χτισμένη αμφιθεατρικά σε μια πευκόφυτη πλαγιά, η Ναύπακτος είναι συνδεδεμένη με σημαντικά ιστορικά γεγονότα, και συγκεκριμένα, με την περίφημη ναυμαχία, όπου ο τουρκικός στόλος καταστράφηκε από τις ενωμένες ευρωπαϊκές δυνάμεις (Οκτώβριος 1571). Το λιμάνι της που μοιάζει με μικρή λίμνη προκάλεσε ενθουσιασμό στα παιδιά. Περπατήσαμε στα γραφικά σοκάκια της πόλης και αποθανατίσαμε τις όμορφες γωνίες της. Ξεχωριστή στιγμή η ανάβαση μας στο κάστρο με τη συγκλονιστική θέα στις ακτές της Πελοποννήσου, στη γέφυρα του Ρίου και φυσικά στην πόλη.

Στη συνέχεια, αναχωρήσαμε για τον προορισμό μας, την Πάτρα, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο και ακολούθησε ένας νυχτερινός περίπατος.

Το πρωί του βροχερού Σαββάτου ξεκινήσαμε με την επίσκεψή  μας στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Εκεί μας περίμενε ο καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του Τομέα Εφαρμοσμένης Φυσικής του Εργαστηρίου Φυσικής της Ατμόσφαιρας, Ανδρέας Καζαντζίδης και ο δρ Γεώργιος Κοσμόπουλος που ανέλαβαν την ενημέρωση των μαθητών/τριών μας. Ο καθηγητής μέσα από παρουσίαση με απλές και κατανοητές έννοιες έδωσε στους/τις μαθητές/τριες να κατανοήσουν τι ακριβώς σημαίνει ατμοσφαιρική ρύπανση και ποιοι είναι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι. Εστίασε στα αιρούμενα σωματίδια που είναι πλέον για τους επιστήμονες αυτά που ενδιαφέρουν περισσότερο, γιατί επηρεάζουν άμεσα τις καιρικές συνθήκες των περιοχών και την υγεία των ανθρώπων.

Έπειτα ο κ. Γ. Κοσμόπουλος εξήγησε τον τρόπο λειτουργίας του μηχανήματος και τον καλύτερο τρόπο καταγραφής και επεξεργασίας των μετρήσεων, κάτι που κατεξοχήν ενδιέφερε την ομάδα που ασχολείται με τις μετρήσεις των αιρούμενων σωματιδίων όπως τις καταγράφει το μηχάνημα που έχουμε εγκαταστήσει στο χώρο του σχολείου μας. Οι μαθητές/τριες έφυγαν ικανοποιημένοι/ες και ουσιαστικά ενημερωμένοι/ες, έτοιμοι/ες να συνεχίσουν το έργο τους στο σχολείο μας.

Στη συνέχεια, κατευθυνθήκαμε στην Αρχαία Ολυμπία. Η Ολυμπία καθιερώθηκε στο πανελλήνιο ως το σημαντικότερο θρησκευτικό και αθλητικό κέντρο. Εκεί γεννήθηκαν οι σπουδαιότεροι αγώνες της αρχαίας Ελλάδας, οι Ολυμπιακοί, που γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια προς τιμήν του Δία, ένας θεσμός με πανελλήνια ακτινοβολία και λάμψη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες κατείχαν ιδιαίτερη σημασία στη συνείδηση του αρχαίου κόσμου και η αρχαία Ολυμπία ως τόπος τέλεσής τους, αποτέλεσε κυρίαρχο γεωγραφικό προορισμό μεγάλης θρησκευτικής και ιδεολογικής αξίας. Η επιβλητικότητα του χώρου μαγνήτισε τις ψυχές μας.

Αρχικά, με την βοήθεια της έμπειρης ξεναγού μας περιηγηθήκαμε στο μουσείο, όπου θαυμάσαμε τα ιδιαίτερης αισθητικής και σημασίας εκθέματα. Στη συνέχεια, ο λαμπερός ήλιος μας επέτρεψε να περπατήσουμε στον αρχαιολογικό χώρο. Ο ιερός χώρος αποτελούνταν από το στάδιο, τον ιππόδρομο, ναούς, αθλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα για τους προσκυνητές. Σημαντικότερος ναός ήταν ο ναός του Δία, στον οποίο βρισκόταν το περίφημο άγαλμα του θεού. Ο σπουδαιότερος, όμως, χώρος διεξαγωγής των Αγώνων, ήταν το στάδιο: εκεί κάποιοι μαθητές βρήκαν την ευκαιρία και με ενθουσιασμό πραγματοποίησαν έναν αυτοσχέδιο αγώνα δρόμου.  

Επιστρέψαμε πλούσιοι/ες σε εικόνες στην Πάτρα και η μέρα ολοκληρώθηκε με μια νυχτερινή βόλτα στους ρυθμούς του πατρινού καρναβαλιού.

Αφήνοντας πίσω μας την Πάτρα και την Πελοπόννησο, η μέρα της επιστροφής ξεκίνησε με την επίσκεψη μας  στην ιστορική πόλη του Μεσολογγίου. Στην είσοδο της πόλης, μετά την Πύλη, βρίσκεται ο ξακουστός Κήπος των Ηρώων. Πρόκειται για μια έκταση σχεδόν δεκατεσσάρων στρεμμάτων, στην οποία κατά την διάρκεια της μάχης για ανεξαρτησία αγωνίστηκαν και θάφτηκαν οι μαχητές της φρουράς της Ιερής Πόλης του Μεσολογγίου. Τον Οκτώβριο του 1838, με την παρουσία του Όθωνα και της Αμαλίας, πραγματοποιήθηκε η ανακομιδή των οστών των θανόντων και η επίσημη τοποθέτησή τους στον τύμβο που είχαν φτιάξει. Παράλληλα, ανακατασκευάστηκε το πέτρινο τείχος περιμετρικά του κήπου ηρώων, το οποίο υπάρχει μέχρι και σήμερα. Σήμερα στον κήπο βρίσκονται 69 μνημεία Ελλήνων και Φιλελλήνων, καθώς και πάρα πολλοί σταυροί πεσόντων Μεσολογγιτών.

Τελευταία μας στάση η πόλη της Άρτας και το ξακουστό της Γεφύρι. Το γεφύρι της Άρτας είναι από τα σημαντικότερα ελληνικά γεφύρια, γνωστό για την αρχιτεκτονική του αρτιότητα και το θρύλο του πρωτομάστορα. Ο θρύλος του γεφυριού για τη γυναίκα του πρωτομάστορα που την στοίχειωσε για να το θεμελιώσει, έγινε θέμα πολλών λαογραφικών μελετών και ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες. Το γεφύρι της Άρτας έχει σήμερα συνολικό μήκος 142 μ. και πλάτος 3,75 μέτρα. Οι τέσσερις καμάρες είναι μεγάλες, ημικυκλικές, χωρίς καμία συμμετρία. Το μεγαλύτερο τόξο έχει άνοιγμα 24μ. και ύψος 11,70μ. Στην ανατολική άκρη του γεφυριού υπάρχει ο «πλάτανος του Αλή». Λέγεται ότι ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων κρεμούσε εκεί τους αγωνιστές του 1821 και έπειτα καθόταν στον ίσκιο του και απολάμβανε το μακάβριο θέαμα. Όλοι μαζί περπατήσαμε πάνω από το πέτρινο γεφύρι ανταλλάσσοντας απόψεις για την ιστορία του  και βγάζοντας πολλές φωτογραφίες. Η επίσκεψή μας στην γραφική αυτή  πόλη  ολοκληρώθηκε σ’ ένα  παραδοσιακό μεζεδοπωλείο για ένα αποχαιρετιστήριο γεύμα.

Ο δρόμος της επιστροφής, ενώ για κάθε ταξίδι είναι δύσκολος ,για το δικό μας ήταν μια γιορτή, γεμάτη γέλια, μουσική, πολλή αγάπη και ευγνωμοσύνη για τις όμορφες αναμνήσεις που δημιουργήσαμε όλοι μαζί.

Τα παιδιά συνόδευσαν οι καθηγήτριες που επιβλέπουν και τα δύο Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, η χημικός Γεωργία Στεφανίδου, η μαθηματικός Χαρά Τασιούλα και η φιλόλογος Παναγιώτα Νανά.