βιώσιμη αστική ανάπτυξη.. αειφορία.. κυκλική οικονομία: νέες έννοιες, νέες ιδέες
Μάι 20 2022

Συμμετοχή του τμήματος Α1 στα εκπαιδευτικά εργαστήρια της ΧΑΝΘ

Κατά τους μήνες Φεβρουάριο ως Μάιο οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Α1 έλαβαν μέρος σε τέσσερα δίωρα εκπαιδευτικά εργαστήρια στο πλαίσιο της δράσης «Μαθαίνω, συζητώ για το Περιβάλλον της πόλης μου». Η συγκεκριμένη δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου «Δράσεις για την ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και του εθελοντισμού στο αστικό περιβάλλον» που υλοποιεί η ΧΑΝΘ.  Το πρόγραμμα αναφέρεται στη θεματολογία της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία και συνδέεται με την εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη.

Στόχος του προγράμματος ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες την έννοια της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και τη σημασία της στην ευημερία των σύγχρονων κοινωνιών, καθώς και να αντιληφθούν την αναγκαιότητα συμμετοχής όλων μας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στις πόλεις. Για να το επιτύχει αυτό, εστίασε στην πολιτική για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη της πόλης που οι ίδιοι οι μαθητές και οι μαθήτριες κατοικούν, δηλαδή της Θεσσαλονίκης.

Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια υλοποιήθηκαν από τον κ. Γιώργο Γεωργιάδη, Επιστήμονα Περιβάλλοντος (Πανεπιστήμιο Αιγαίου), κάτοχο Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης με αντικείμενο την Διαχείριση Έργων και Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΑΠΘ) και υποψήφιο Διδάκτορα του τμήματος Χωροταξίας και Ανάπτυξης του ΑΠΘ και τον Δρ Αναστάσιο Παπανικολάου, Επίκουρο Καθηγητή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Δασολόγο-Περιβαλλοντολόγο, Διδάκτορα της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του ΑΠΘ. Συντονίστριες του προγράμματος για το Σχολείο μας ήταν οι καθηγήτριες Γεωργία Στεφανίδου, Χημικός, και Ιφιγένεια Αναγνώστου, Φιλόλογος.

Αναλυτικά το κάθε εργαστήριο είχε τη δική του δομή και στοχοθεσία:

1η συνάντηση: Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022

Αρχικά, ο κ. Γεωργιάδης παρουσίασε στα παιδιά τη δράση «Μαθαίνω, συζητώ για το Περιβάλλον της πόλης μου», τους στόχους της και τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος.

Στη συνέχεια, ο κ. Παπανικολάου  πραγματοποίησε με τους μαθητές και τις μαθήτριες την πρώτη φάση του προγράμματος. Τα παιδιά, μέσα από έναν καταιγισμό ιδεών, δήλωσαν τι σημαίνει για αυτά η πόλη = το σπίτι τους. Ακολούθως, χωρίστηκαν σε ομάδες και οραματίστηκαν πώς θα είναι η πόλη μας, η Θεσσαλονίκη, στο μέλλον, 50 χρόνια αργότερα. Οι ιδέες τους ήταν αρκετά πρωτοποριακές και αφορούσαν διάφορους τομείς, όπως τις συγκοινωνίες, τις κατοικίες, το περιβάλλον, τις υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό.

2η συνάντηση: Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022

Ο κ. Παπανικολάου, αφού ανέτρεξε στην πρώτη συνάντηση, έβαλε τα παιδιά στη διαδικασία να καταγράψουν πέντε βασικές ανάγκες που έχουν και συγκέντρωσε τις απαντήσεις τους στον πίνακα. Ακολούθως, χώρισε την πόλη μας, τη Θεσσαλονίκη, σε πέντε τμήματα και οι μαθητές και οι μαθήτριες, στις σταθερές τους ομάδες, απέδωσαν σε ένα χαρτί τι υπάρχει στο καθένα από αυτά. Η εργασία τους επικολλήθηκε στον πίνακα και παρουσιάστηκε από τις ομάδες.

 

3η συνάντηση: Δευτέρα 11 Απριλίου 2022

Αρχικά, ο κ. Παπανικολάου έκανε μία σύντομη ανασκόπηση των δύο προηγούμενων συναντήσεων, προκειμένου να  υπενθυμίσει στα παιδιά τα πεπραγμένα τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές και οι μαθήτριες, στις ομάδες τους, σκέφτηκαν και συγκέντρωσαν δεκαπέντε πράγματα που καταναλώνουμε μέσα στην πόλη μας.

Έτσι, συνειδητοποίησαν ότι στην πόλη μόνο καταναλώνουμε, χωρίς να παράγουμε τίποτα, ακολουθώντας τη γραμμική οικονομία, η οποία είναι πολύ επιβλαβής για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Η διαπίστωση αυτή ενισχύθηκε με την προβολή δύο πολύ ενδιαφερόντων βίντεο, που ανέδειξαν τα πλεονεκτήματα και την αναγκαιότητα της κυκλικής οικονομίας. Τέλος, τα παιδιά ανέλαβαν να σκεφτούν και να επινοήσουν, πάλι σε ομάδες, μία συσκευή η οποία θα υποστηρίζει την κυκλική οικονομία.

4η συνάντηση: Δευτέρα 9 Μαΐου 2022

Αρχικά, ο κ. Παπανικολάου μίλησε στα παιδιά για την “Πόλη και την κλιματική κρίση (αλλαγή)”. Τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να προβληματιστούν και να διατυπώσουν τις αιτίες και τις συνέπειες  της κλιματικής αλλαγής στην πόλη μας, καθώς και να σκεφτούν τρόπους επίλυσης του φαινομένου.

Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ένας περίπατος στο περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου, στον χώρο γύρω από το σχολείο μας. Τα παιδιά έγιναν παρατηρητές και σε ζευγάρια αναζήτησαν στοιχεία του οικοσυστήματος που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία μας, την ποιότητα ζωής μας, αλλά και την ψυχολογική μας κατάσταση  ή την κοινωνικότητά μας, συμπληρώνοντας τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας. Έτσι ολοκληρώθηκε η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα που διέτρεξε τη σχολική χρονιά αφήνοντας στα παιδιά γνώσεις και υλικό για σκέψη, επεξεργασία και δράση.

Μέσω του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος οι  μαθητές και οι μαθήτριες γνώρισαν καλύτερα την πόλη μας, τη Θεσσαλονίκη, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, τους περιβαλλοντικούς κινδύνους που την απειλούν, καθώς και τις προκλήσεις του μέλλοντος. Επίσης, κατανόησαν την έννοια της Βιώσιμης Πόλης και της αειφορίας και αντιλήφθηκαν τη σημασία και την αναγκαιότητα της κυκλικής οικονομίας. Συνειδητοποίησαν, τέλος, την ευθύνη που φέρουν και οι ίδιοι ως μελλοντικοί πολίτες να λάβουν μέρος στον σχεδιασμό μίας βιώσιμης πόλης και να προστατεύσουν το περιβάλλον με κάθε δυνατό τρόπο. Ενισχύθηκαν, δηλαδή, οι προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών με εθελοντική συνείδηση μέσα από τον συνεργατικό σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, καθώς και με θέληση και δέσμευση για ατομική και συλλογική δημοκρατική κοινωνική δράση.