Ολοκλήρωση προγράμματος Erasmus+
Μαΐ 6 2024
Για έκτη χρονιά το σχολείο μας συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «European Youth Education – ThinkEurope» υπό την αιγίδα του Erasmus+. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των νέων σε θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ παράλληλα δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να αλληλεπιδράσουν και να ανταλλάξουν απόψεις με μαθητές από σχολεία της Γερμανίας, της Τσεχίας, της Πολωνίας, της Νορβηγίας και της Ουγγαρίας. Tο θέμα αυτής της χρονιάς είχε τον τίτλο “Room for Growth: Growing Up in 21st Century Europe” και ως σκοπό τον γόνιμο προβληματισμό των εφήβων γύρω από την αυτοβελτίωσή τους ως πολίτες της ΕΕ. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν από τις 13 μέχρι τις 20 Απριλίου οι μαθήτριες της Β’ Λυκείου Αλεξάνδρα Θάνου, Ελίζα Κάλτσιου, Αναστασία Χριστοφορίδου και Σοφία-Ισμήνη Νικήτα και οι μαθητές Αποστόλης Βλάχος και Νίκος Στυλιανού, συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριες Άννα Οικονόμου και Μπία Σφυρίδου.
Στόχος της Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νέων ήταν η ανάλυση μέσα από συζήτηση της πολύπλευρης έννοιας της ανάπτυξης. Στον σύγχρονο κόσμο η ανάπτυξη αναδύεται ως μια διπλή δύναμη- είναι ταυτόχρονα η γένεση της νέας ζωής αλλά και ο καταλύτης για την καταστροφή. Ερωτήματα που τέθηκαν ήταν:
  • Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των νέων ευρωπαίων πολιτών;
  • Πώς συμβάλλουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ΜΜΕ στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης;
  • Πώς μπορεί η Ε.Ε. να βελτιώσει τους τρόπους με τους οποίους ενημερώνεται το κοινό έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί ο λαϊκισμός, η παραπληροφόρηση και το FIMI [foreign information manipulation and interference];
  • Ο σεβασμός στις αξίες και τα ιδανικά της ΕΕ (π.χ. η δημοκρατία, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελευθερία, το κράτος δικαίου, ο σεβασμός των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των μειονοτήτων, η ισότητα, η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα, η αλληλεγγύη, κ.λπ.) θα παραμείνουν ή θα διαβρώνονται όλο και περισσότερο;
  • Πώς μπορούν οι νέοι Ευρωπαίοι να πειστούν να υπερασπιστούν τις αξίες και τις πολιτικές της ΕΕ;
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα χρησιμοποιούνται πρωτότυπες μέθοδοι μη τυπικής εκπαίδευσης και ψηφιακά εργαλεία μάθησης, με στόχο την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε ένα διαπολιτισμικό μαθησιακό περιβάλλον καθώς και την ανάπτυξη των λεγόμενων «soft skills». Οι μαθητές καλούνται να αυτενεργήσουν, να πειραματιστούν με νέα ψηφιακά περιβάλλοντα, να δουλέψουν σε μικρές «διεθνείς» ομάδες, να προβάλουν την εργασία τους στα Social Media.
Κατά την διάρκεια της παραμονής τους στο Bad Marienberg τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πεζοπορία οκτώ χιλιομέτρων προς το Stöffel-Park. Πρόκειται για την κάποτε μεγαλύτερη περιοχή εξόρυξης βασάλτη (140 εκτάρια) στους δασώδεις λόφους Westerwald της Γερμανίας, με μια απολιθωμένη κοίτη παγκόσμιας σημασίας και εγκαταστάσεις προετοιμασίας και εργασιών άνω των 100 ετών. Στο πάρκο υπάρχει επίσης και Μουσείο Απολιθωμάτων που βρέθηκαν στην περιοχή καθώς η ονομασία Stöffel ανήκει στο ηφαίστειο που υπήρχε εκεί πριν από 25 εκατομμύρια χρόνια.
Με την επιστροφή των μαθητών στην Θεσσαλονίκη τους δόθηκε το Europass Κινητικότητας (Mobility), το προσωπικό έγγραφο το οποίο καταγράφει και πιστοποιεί τη συμμετοχή σε οργανωμένη εμπειρία κινητικότητας σε άλλη χώρα τής Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες περιγράφουν τις εμπειρίες και τις αναμνήσεις από το ταξίδι τους:
Αναστασία
«Ξεκίνησα το ταξίδι σκεπτόμενη “τι πάμε να κάνουμε επτά μέρες σε αυτό το χωριό?!”. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας όμως γνωρίσαμε πολλά καινούργια άτομα και κάναμε νέες φιλίες. ‘Ετσι τώρα αν ποτέ βρεθώ σε μια χώρα της Ευρώπης, θα έχω κάποιον να αναζητήσω. Στη διάρκεια του σεμιναρίου παίξαμε πολλά παιχνίδια και κάναμε αρκετά πρότζεκτ που σκόπευαν στην βιωματική και διαδραστική μάθηση. Κάποια είχαν μεγαλύτερη και κάποια είχαν μικρότερη επιτυχία. Η καλύτερη ώρα της ημέρας ήταν το βράδυ που είτε κάναμε βόλτες στο κέντρο του χωριού, είτε παίζαμε επιτραπέζια παιχνίδια, είτε κάναμε καραόκε, είτε τραγουδούσαμε όσο κάποιοι έπαιζαν πιάνο και κιθάρα. Νομίζω πως αυτά ήταν που μας έφεραν πιο κοντά με τα υπόλοιπα παιδιά και πως αυτές τις αναμνήσεις δεν θα τις ξεχάσω ποτέ. Στον δρόμο για το αεροδρόμιο σκεφτόμουν “μακάρι να είχαμε λίγο χρόνο ακόμη…”»
Σοφία-Ισμήνη
«Η ευκαιρία που μου δόθηκε την περασμένη εβδομάδα να συμμετάσχω σε ένα από τα προγράμματα erasmus του Europahaus στο Bad Marienberg ήταν μοναδική. Το γεγονός ότι κατάφερα να συζητήσω με παιδιά της ηλικίας μου από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης για καίρια θέματα και να μάθω για τις δικές τους παραδόσεις και συνήθειες ήταν τόσο ενδιαφέρον! Μαζί ανακαλύψαμε ότι τα κοινά που έχουμε μεταξύ μας είναι πολύ περισσότερα από ότι φανταζόμασταν. Η θεματική και το πρόγραμμα του σεμιναρίου και ο τρόπος με τον οποίο διεξήχθει μέσα από διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια ήταν κάτι πρωτόγνωρο για εμένα το οποίο όμως μου δίδαξε τόσα πολλά και με βοήθησε να συνειδητοποιήσω ότι η μάθηση μπορεί να πραγματοποιηθεί και με διασκεδαστικούς τρόπους! Χορός, τραγούδι, παιχνίδια, μάθηση, γέλιο, όνειρα, και χαρά ήταν η εμπειρία μου από αυτό το σεμινάριο! Οι σχέσεις που δημιουργήσαμε με τα παιδιά εκεί είναι απίστευτα δυνατές και ήδη συζητάμε για την επόμενη συνάντηση μας σε κάποια χώρα της Ευρώπης! Ένα είναι σίγουρο ότι αυτή η εμπειρία μου από το Europahaus θα μου μείνει αξέχαστη και με έχει ωθήσει να συμμετάσχω σε παρόμοια σεμινάρια στο μέλλον!»
Νίκος
«Μέσα από το πρόγραμμα νομίζω ότι έμαθα πολλά. Έμαθα πώς να συνυπάρχω με διαφορετικούς ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις και γνώμες, αλλά κυρίως πώς να τους προσεγγίζω και πώς να δημιουργώ σχέσεις μαζί τους. Έκανα τόσους πολλούς νέους φίλους που μπόρεσαν να με μυήσουν στον πολιτισμό τους αλλά και πώς να είμαι πιο κοινωνικός και εξωστρεφής χωρίς να φοβάμαι. Έμαθα πώς να εκτιμώ τον πεπερασμένο χρόνο που μου δίνεται και πώς να τον αξιοποιώ στο έπακρο. Δεν περίμενα να έρθω τόσο κοντά με κάποια από τα παιδιά που γνώρισα, αλλά χαίρομαι που είχα την ευκαιρία να το κάνω. Ήταν μια από τις καλύτερες εμπειρίες που είχα ποτέ τη χαρά να ζήσω και αν μπορούσα να το ξανακάνω, θα το έκανα.»

 

 
Απόστολος
«Πριν το ταξίδι μου στο Bad Marienberg της Γερμανίας, είχα πολλές προσδοκίες τόσο για το πρόγραμμα όσο και για να γνωρίσω ανθρώπους από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Στο πρόγραμμα περίμενα να μας μάθουν διαφορά πράγματα σχετικά με την Ευρώπη και τις κοινές πολιτικές της. Ωστόσο η μάθηση γινόταν με εναλλακτικούς τρόπους σε σχέση με αυτούς που έχουμε συνηθίσει και τις γνώσεις που απέκτησα, τις έμαθα μέσα από συζητήσεις με παιδιά από τις άλλες χώρες μέσα αλλά και έξω από το πρόγραμμα. Ακόμη η επαφή μου με τις άλλες κουλτούρες θεωρώ πως με ωφέλησε πολύ στο να εξελιχθώ σαν άνθρωπος. Τέλος ήταν μια εμπειρία που θα συνιστούσα σε όλους να κάνουν εφόσον είναι δυνατόν και εκτός του φαγητού θα τη θυμάμαι με πολύ θετικό τρόπο.»
Ελίζα
«Ήταν πραγματικά μια υπέροχη εμπειρία μέσα από την οποία ήρθαμε σε επαφή με υπέροχους ανθρώπους διαφορετικής οπτικής και αποκτήσαμε αξέχαστες αναμνήσεις που θα μας συνοδέψουν για το υπόλοιπο της ζωής μας. Η απόδειξη ότι δεν έχει σημασία ούτε το μέρος ούτε οι συνθήκες αλλά η ανθρώπινη επαφή.»
Αλεξάνδρα
«Η εμπειρία αυτού του προγράμματος ήταν πραγματικά ξεχωριστή. Είχα την ευκαιρία να γνωρίσω, να μιλήσω και να συνεργαστώ με άτομα από διαφορετικούς λαούς. Το σεμινάριο είχε ενδιαφέρον και οι συζητήσεις μεταξύ των παιδιών με έκαναν να συνειδητοποιήσω το πως όλοι μας μπορούμε να βρούμε κάτι κοινό, αυτό που μου έμεινε περισσότερο ήταν οι βραδιές που περνούσαμε όλοι μαζί ανταλλάσσοντας ιδέες πληροφορίες για την χώρα μας παραδοσιακά παιχνίδια και άλλα πολλά. Όλες οι παρέες μας βγήκαν τόσο φυσικά και “συνδεθήκαμε” μεταξύ μας. Όλοι οι λαοί ήταν ανοιχτοί για συζήτηση. Ένιωσα τόσο δεμένη στις παρέες που δημιουργήσαμε που πραγματικά στεναχωρήθηκα την τελευταία μέρα εκεί. Πιστεύω πως αυτή η εμπειρία ήταν αξέχαστη και χαίρομαι πολύ που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία, μακάρι να μπορούσα να την ζήσω από την πρώτη στιγμή ξανά.»