Προ.Θε.Συ.: Η Γ’ τάξη καλλιεργεί νέες κοινωνικές δεξιότητες
Απρ 3 2023

Οι Α’, Γ’ και Στ’ τάξεις τού Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν τη φετινή χρονιά την εφαρμογή ενός μακροχρόνιου Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Προ.Θε.Συ.). Πρόκειται για ένα σύστημα που παρέχει το λειτουργικό και οργανωτικό πλαίσιο για τη στήριξη των μαθησιακών και κοινωνικο-συναισθηματικών αναγκών των παιδιών. Επιδιώκει τη δημιουργία και την καλλιέργεια υγιούς, θετικού και ασφαλούς κλίματος στη σχολική μονάδα, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση τής κοινωνικής συμπεριφοράς μεταξύ των μαθητών. Ο σκοπός αυτός κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός λαμβάνοντας υπόψη τούς περιορισμούς, οι οποίοι επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας και επηρέασαν αρνητικά μεγάλη μερίδα τού πληθυσμού. 

Το Σχολικό Σύστημα Προ.Θε.Συ. στηρίζεται σε ερευνητικά αποτελέσματα τουλάχιστον δύο δεκαετιών, καθώς εφαρμόστηκε σε διάφορες χώρες παγκοσμίως. Αφορά όλους όσοι εμπλέκονται σε μια σχολική μονάδα και παρέχει τρία επίπεδα στήριξης των μαθητών: τη δημιουργία σχολικού οράματος, την επιλογή κοινωνικών αξιών και τη διδασκαλία και διατήρηση κοινωνικών συμπεριφορών που απορρέουν από συγκεκριμένες αξίες. 

Στο πλαίσιο αυτού του Συστήματος οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Γ’ τάξης ασχολήθηκαν αρχικά με την κατάκτηση τής κοινωνικής δεξιότητας «Ελέγχω το επίπεδο φωνής μου διατηρώντας την ένταση από 0-3 στην τάξη». Μέσα από βιντεοπαρουσιάσεις (animated videos), εκπαιδευτικά σενάρια, αναπαραστάσεις και φύλλα εργασίας τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι:  

  • κρατώ το επίπεδο φωνής μου στο 0 όταν: μιλά ο δάσκαλος μου, μιλά ένας συμμαθητής μου, ένας επισκέπτης έρχεται στην τάξη, ή κάνω την εργασία μου (κλειστό στόμα). 
  • κρατώ το επίπεδο φωνής μου στο 1 όταν: εργάζομαι με τον διπλανό μου (ψιθυρίζω). 
  • κρατώ το επίπεδο φωνής μου στο 2 όταν: εργάζομαι σε ομάδα, απαντώ σε ερωτήσεις (φωνή στην ομάδα). 
  • κρατώ το επίπεδο φωνής μου στο 3 όταν: διαβάζω ανάγνωση σε όλη την τάξη (φωνή προς όλη την τάξη) . 

Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγράφισαν φωνόμετρα, τα οποία κόλλησαν πάνω στα θρανία τους και σε εμφανή σημεία μέσα στις σχολικές αίθουσες, ώστε να θυμούνται και να προσπαθούν ανά πάσα στιγμή να διατηρούν στην τάξη την ένταση τής φωνής τους στο κατάλληλο επίπεδο.  

Οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνουν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων την περαιτέρω καλλιέργεια τής νέας τους κοινωνικής δεξιότητας μέσω υπενθυμίσεων και δίνοντας άμεση και θετική ανατροφοδότηση. Στο τέλος κάθε εβδομάδας οι μικροί μαθητές κερδίζουν ένα δώρο για την προσπάθειά τους. 

 

Το Σύστημα Προ.Θε.Συ συμβάλλει στην επίτευξη τού οράματος τού σχολείου, το οποίο είναι: 

«Εγώ, εσύ, εμείς σε ένα σχολείο ζωντανό, 

με ευγένεια, ασφάλεια και αλληλοσεβασμό»