Δράσεις για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης
1821 – 2021
Α’ τάξη
«Τα ελληνάκια με φουστανέλα και τσαρούχι».
Γενικός στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία με το ιστορικό πλαίσιο (πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης), τους ήρωές της και τις ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές της εποχής.
Επιμέρους στόχοι είναι οι μαθητές/τριες:
- να κατανοήσουν έννοιες όπως η σκλαβιά και η ελευθερία
- να γνωρίσουν τις συνθήκες που επικρατούσαν στην Ελλάδα πριν την Επανάσταση και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ζούσαν οι Έλληνες
- να κατανοήσουν τις συνθήκες και τα ιδανικά που ώθησαν τους Έλληνες να διεκδικήσουν την ελευθερία τους
- να γνωρίσουν πώς ξεκίνησε η επανάσταση αλλά και τους αγώνες των Ελλήνων
- να γνωρίσουν τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης(ξεκινώντας από την παιδική τους ηλικία)
- να γνωρίσουν τις ελληνικές παραδοσιακές φορεσιές της εποχής μέσα από πίνακες ζωγραφικής και εικόνες από τη λαϊκή παράδοση
- να διαβάσουν και να επεξεργαστούν λογοτεχνικά βιβλία και να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο μέσα από συζήτηση
- να γνωρίσουν πίνακες γνωστών ζωγράφων και να εκφραστούν μέσα από αυτούς
- να εκφραστούν μέσα από εικαστικές δράσεις(ζωγραφιές και χειροτεχνίες)
- να εκφραστούν μέσα από παιχνίδια ρόλων
- να περιηγηθούν σε εγκεκριμένες ιστοσελίδες και να παίξουν ψηφιακά παιχνίδια από την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου
- να μάθουν να συνεργάζονται σε ομάδες
Όλα τα παραπάνω θα τα προσεγγίσουν με παιγνιώδη τρόπο και διαθεματικά.
- Στο μάθημα των Ελληνικών, θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν στον προφορικό λόγο.
- Στο μάθημα της Φιλαναγνωσίας, θα διαβάσουν και θα επεξεργαστούν λογοτεχνικά βιβλία και ποιήματα.
- Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, θα παίξουν παιχνίδια ρόλων και θα εκφραστούν.
- Στο μάθημα των Εικαστικών, θα γνωρίσουν πίνακες σπουδαίων ζωγράφων, από τους οποίους θα αντλήσουν πληροφορίες για την εποχή.
- Στο μάθημα των Τ.Π.Ε., θα επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και θα παίξουν ψηφιακά παιχνίδια.
Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με τα παιδιά (ντυμένα με παραδοσιακές φορεσιές) να ζωντανεύουν με τον δικό τους τρόπο στιγμιότυπα εμπνευσμένα από την Επανάσταση και τις σημαντικές προσωπικότητες που γνώρισαν.
Σε όλη τη δημιουργική πορεία του πολιτιστικού προγράμματος οδηγός θα είναι η σκέψη ότι «ακόμα κι αν είσαι μικρός, μπορείς να αγωνίζεσαι, να μην το βάζεις κάτω και να προχωράς!».
Β’ τάξη
«200 χρόνια Καραγκιόζης»
Με αφορμή τα 200 χρόνια της εθνικής μας Παλιγγενεσίας, οι μαθητές/ τριες της Β’ τάξης θα υλοποιήσουν πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «200 χρόνια Καραγκιόζης».
Ο Καραγκιόζης είναι ένας ήρωας που έχει άμεση σχέση με την ελληνική λαϊκή παράδοση, καθώς ψυχαγώγησε και διαπαιδαγώγησε πολλές γενιές Ελλήνων. Οι ιστορίες του Καραγκιόζη λαμβάνουν χώρα στο περιβάλλον της τουρκοκρατίας. Ωστόσο, ο ήρωας είναι διαχρονικός και επιβιώνει και σε σύγχρονες προκλήσεις. Αναμφίβολα αποτελεί έναν αγαπημένο ήρωα για τα παιδιά και αναδεικνύει μέσα από τον αυθόρμητο και σατιρικό λόγο του τα ζητήματα της κάθε εποχής.
Γενικός στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία με τους ήρωες και την Επανάσταση του ’21 μέσα από το θέατρο σκιών. Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με το Θέατρο Σκιών όχι μόνο ως θέαμα, καθώς θα γνωρίσουν την παιδαγωγική αισθητική, καλλιτεχνική και ψυχαγωγική διάστασή του. Θα το χρησιμοποιήσουν ως όχημα για τη «συνάντησή» τους με τους ήρωες του ’21, αλλά και για τη «συνάντησή» τους με σύγχρονους ήρωες και προκλήσεις.
Επιμέρους στόχοι είναι οι μαθητές/τριες:
- να γνωρίσουν τους ήρωες του Καραγκιόζη, αλλά και τους ήρωες της Επανάστασης
- να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο και τη διαλογική συζήτηση
- να εκφραστούν μέσα από εικαστικές δραστηριότητες
- να γνωρίσουν ότι το φως δημιουργεί σκιά
- να αντιληφθούν ότι ο Καραγκιόζης είναι μια σπουδαία μορφή λαϊκής τέχνης
- να γνωρίσουν τους παραδοσιακούς δημοτικούς χορούς
- να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας
- να εξοικειωθούν με τις τεχνικές του Θεάτρου Σκιών
- να αναπτύξουν την κινητικότητά τους
- να συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή κάποιου έργου και να σέβονται τις απόψεις και την εργασία των άλλων
- να αντιληφθούν τη διαχρονικότητα του Καραγκιόζη
Προσεγγίζοντας τον Καραγκιόζη διαθεματικά τα παιδιά θα εξασκηθούν σε προφορικό και γραπτό λόγο (Γλώσσα), θα λύσουν προβλήματα με τον Καραγκιόζη (Μαθηματικά), θα εξερευνήσουν τη σκιά (Μελέτη Περιβάλλοντος), θα γνωρίσουν τα διαχρονικά μουσικά μοτίβα εισόδου των ηρώων (Μουσική), θα κατασκευάσουν φιγούρες (Εικαστικά), θα γνωρίσουν ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς (Μουσικοκινητική Αγωγή), θα διαδραματίσουν ρόλους (Θεατρική Αγωγή) και θα αξιοποιήσουν τεχνολογικά μέσα (Τ.Π.Ε.) για την ανάδειξη των δημιουργιών τους.
Γ’ τάξη
«Οι ήρωες του 1821 και… εμείς»
Οι μαθητές της Γ’ τάξης του Σχολείου μας θα προσεγγίσουν την Ελληνική Επανάσταση του 1821 υλοποιώντας μια δράση με θέμα «Οι ήρωες του 1821 και εμείς». Θα γνωρίσουν τους αγωνιστές του 1821, μέσα από την αναζήτηση της δικής τους καταγωγής και τη σύνδεσή της με τους ήρωες της Επανάστασης. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα αποκτήσουν ιστορικές γνώσεις, αλλά θα μάθουν και τη δική τους καταγωγή και των συμμαθητών τους και θα αναγνωρίσουν τη σπουδαιότητά της.
Έτσι, οι μαθητές θα χρειαστεί για ένα χρονικό διάστημα, να εμπλακούν βιωματικά και να υλοποιήσουν δράσεις που θα καλύπτουν μεγάλο εύρος σχετικών θεμάτων και μαθημάτων. Συγκεκριμένα:
- Στο μάθημα της Φιλαναγνωσίας θα επεξεργαστούν λογοτεχνικά βιβλία σχετικά με το θέμα, με σκοπό να γνωρίσουν τα γεγονότα και τους ήρωες του 1821.
- Στο μάθημα των Ελληνικών θα συμπληρώσουν φύλλο εργασίας με στόχο να ανακαλύψουν την καταγωγή τους. Συγκεκριμένα, θα πάρουν τον ρόλο του ερευνητή – δημοσιογράφου και θα συλλέξουν πληροφορίες για τη δική τους καταγωγή ρωτώντας τους γονείς αλλά και άλλους συγγενείς τους.
- Στο μάθημα της Πληροφορικής θα κάνουν έρευνα στο διαδίκτυο με στόχο να ανακαλύψουν ήρωες της Επανάστασης του 1821 με τους οποίους έχουν κοινή καταγωγή.
- Στο μάθημα των Εικαστικών θα γνωρίσουν τις παραδοσιακές στολές της κάθε περιοχής και θα τις αναπαράγουν μέσα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
- Στο μάθημα της Μουσικής θα ακούσουν, θα μάθουν και θα τραγουδήσουν παραδοσιακά τραγούδια της κάθε περιοχής ανάλογα με τους τόπους καταγωγής τους.
- Στο μάθημα της Θεατρικής αγωγής θα ζωντανέψουν τους ήρωες που θα έχουν ανακαλύψει και θα τους δώσουν μια σύγχρονη διάσταση, μέσα από, στιγμιότυπα, παιχνίδια αυτοσχεδιασμού και ρόλων ανακαλύπτοντας τα εφόδια που χρειάζεται να έχει ένας «ήρωας» αλλά και όσα αποκτά κατά τη διάρκεια της δράσης του.
Τα παιδιά θα εργαστούν ομαδικά όπου κάθε ομάδα θα ερευνήσει από μια καταγωγή και έναν ήρωα που την αντιπροσωπεύει. Με βάση τα ιστορικά γεγονότα που θα γνωρίζουν και μέσα από δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, θα διατυπώσουν τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν για τους ήρωες και την καταγωγή τους.
Δ’ τάξη
Στο πλαίσιο του εορτασμού της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική επανάσταση του 1821, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ’ τάξης, Θα ασχοληθούν με την έννοια του «ήρωα».
Αρχικά, θα προσεγγίσουμε την έννοια του ήρωα διαθεματικά μέσα από τη Λογοτεχνία, τη Γλώσσα και την Ιστορία. Θα γνωρίσουμε τις ηρωικές μορφές των αγωνιστών της Ελληνικής επανάστασης αξιοποιώντας ιστορικές πηγές, παιχνίδια και εγκεκριμένες από το Υπουργείο ιστοσελίδες.
Στη συνέχεια, εστιάζοντας στα διάφορα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος, θ’ ανακαλύψουμε σημαντικά γεγονότα και μορφές που ξεχώρισαν στη μακρόχρονη πορεία της Ελλάδας προς την ελευθερία.
Τέλος, τα παιδιά μέσα από δραστηριότητες θα ανακαλύψουν την έννοια του ήρωα, θα αναγνωρίσουν τους ήρωες της καθημερινότητάς τους και θα τους συνδέσουν με τους ήρωες του παρελθόντος.
Επιπρόσθετα, τα παιδιά στο μάθημα των Εικαστικών θα λάβουν μέρος στον παιδικό διαγωνισμό ζωγραφικής «Καθημερινοί ήρωες» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
Τελικός στόχος του προγράμματος θα είναι η δημιουργία παρουσίασης (διαδραστικού χάρτη) με πρωταγωνιστές τους ήρωες του τότε και του σήμερα, προκειμένου τα παιδιά να αποτυπώσουν όλα όσα αποκόμισαν από το αφιέρωμα στην ελληνική επανάσταση και τους ήρωες.
Ε’ τάξη
Στο πλαίσιο της Φιλαναγνωσίας, θα πραγματοποιηθεί ανάγνωση και επεξεργασία βιβλίων για την επανάσταση του 1821 και δραστηριότητες σχετικά με αυτά.
Σε συνεργασία με το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής και της Μουσικής, θα δημιουργηθεί μια οπτικοακουστική σπονδυλωτή παρουσίαση, η οποία θα αναρτηθεί στην πλατφόρμα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου. Θα χωρίζεται σε θεματικές ενότητες καλύπτοντας τα σημαντικότερα γεγονότα και πρόσωπα της Επανάστασης και θα περιλαμβάνονται ηχογραφημένες αφηγήσεις, βίντεο με σκετσάκια και τραγούδια ηχογραφημένα από τα παιδιά.
Σε συνεργασία με το μάθημα των Εικαστικών, θα δημιουργηθεί μια ψηφιακή διαδραστική έκθεση ζωγραφικής. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αφού μελετήσουν μία σειρά από πίνακες που αναπαριστούν την επανάσταση/ διάφορους ήρωες/ μάχες, θα κληθούν να δημιουργήσουν το δικό τους πίνακα και να ετοιμάσουν μία λεζάντα και μια σύντομη αφήγηση, η οποία θα ηχογραφηθεί. Ο κάθε «επισκέπτης» πατώντας πάνω στον πίνακα θα ακούει ταυτόχρονα την αφήγηση του παιδιού.
Παράλληλα θα παιχτεί κατά ομάδες ένα ψηφιακό παιχνίδι, το οποίο θα δημιουργηθεί για τους μαθητές των σχολείων μας, βασισμένο σε πίνακες ζωγραφικής που αφορούν στον οραματισμό, τη θεμελίωση και την εξέλιξη της Επανάστασης. Στόχος του παιχνιδιού είναι η επαφή των παιδιών με τα ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα με τρόπο εύληπτο και παιγνιώδη.
Στ’ τάξη
Στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 200 χρόνια από την έναρξη τής Ελληνικής Επανάστασης η Στ’ τάξη θα εκπονήσει σχέδιο δράσης για την ιστορία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και τη συμβολή των Αρσακειάδων.
Σκοπός τής εκπαιδευτικής δράσης είναι οι μαθητές να γνωρίσουν την ιστορία τού σχολείου τους καθώς και τον ρόλο που διαδραμάτισε στη μόρφωση των γυναικών στην Ελλάδα. Θα γνωρίσουν αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης που ήταν μέλη τής Φ.Ε. Θα μελετήσουν τη μεγάλη συμβολή των Αρσακειάδων διδασκαλισσών που δίδαξαν σε όλη την Ελλάδα, ελεύθερη ή υπόδουλη, αλλά και στις κοινότητες του εξωτερικού. Η ιστορία τού Αρσακείου υπογραμμίζει κατ’ ουσίαν την ταύτιση τού ονόματός του με την ιστορία της εκπαίδευσης στον τόπο μας. Επιπλέον, θα προσεγγίσουν Αρσακειάδες που με τη δράση και το έργο τους καθόρισαν την πνευματική εξέλιξη του τόπου.
Οι μαθητές διαθεματικά μέσα από λογοτεχνικά κείμενα, τη θεατρική αγωγή, το ψηφιακό αρχείο τής Φ.Ε θα συλλέξουν και θα καταγράψουν στοιχεία. Ως επιστέγασμα της δράσης είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού αρχείου – λευκώματος από τους μαθητές.
Θεατρική Αγωγή
Α’ τάξη
Δημιουργική ανάγνωση και δραματοποίηση του βιβλίου της Σοφίας Ζαραμπούκα «Τα ελληνάκια», με παράλληλη προβολή της εικονογράφησης. Τα παιδιά θα ζωντανέψουν τους ήρωες του βιβλίου και θα γνωρίσουν τις παραδοσιακές φορεσιές αλλά και τα όμορφα μοτίβα των παραδοσιακών κεντημάτων. Οδηγός μας σε αυτό το ταξίδι θα είναι η φράση «Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή» με την οποία κλείνει και η ιστορία.
Β’ τάξη
Γνωριμία με το θέατρο σκιών. Θα μιλήσουμε για τις ρίζες του αλλά και την γέννηση του πασίγνωστου λαϊκού ήρωα του ελληνικού θεάτρου σκιών, του Καραγκιόζη. Θα παίξουμε με το φως και τη σκιά και θα δημιουργήσουμε αυτοσχέδιους κωμικούς διαλόγους του Καραγκιόζη και των παιδιών του με θέμα την επανάσταση του 1821. Έμπνευση θα μας δώσουν αποσπάσματα από παραστάσεις Καραγκιόζη με ηρωική θεματολογία.
Γ’ τάξη
Τα παιδιά θα αναλάβουν να κάνουν μια μικρή έρευνα για τους ήρωες και τις ηρωίδες της επανάστασης και θα διαλέξουν αυτόν ή αυτήν που ξεχωρίζουν ανάλογα και με τον τόπο καταγωγής τους. Μέσα από παιχνίδια εκπαιδευτικού δράματος θα αναζητήσουμε τα εφόδια που χρειάζεται να έχει ένας ήρωας αλλά και όλα αυτά που αποκτά μέσα από την δράση του. Τελικά θα τους ζωντανέψουμε μέσα από συνεντεύξεις σε ένα φανταστικό σύγχρονο στούντιο!
Δ΄ τάξη
Δραματοποίηση ιστοριών από το συλλογικό έργο του 2020 «21&1 συγγραφείς γράφουν και καλλιτέχνες εικονογραφούν για το 1821». Ιστορίες που άλλοτε πατούν γερά στα γεγονότα του τότε και άλλοτε, εντελώς φανταστικές, που μας μεταφέρουν στο σήμερα. Στόχος να νιώσουν τα παιδιά την ιστορία και να αναζητήσουν τις ιδέες και τις αξίες του τότε σε σύγχρονους ήρωες.
Ε’ τάξη
Θα δημιουργηθεί μια οπτικοακουστική σποδυλωτή παρουσίαση, η οποία θα αναρτηθεί στην πλατφόρμα. Θα χωρίζεται σε θεματικές ενότητες καλύπτοντας τα σημαντικότερα γεγονότα και πρόσωπα της Επανάστασης και θα περιλαμβάνονται ηχογραφημένες αφηγήσεις, βίντεο με σκετσάκια και τραγούδια ηχογραφημένα από τα παιδιά.
Στ’ τάξη
Με αφορμή το βιβλίο “Κωνσταντίνος Κανάρης τ’ όνομά μου” της Μαρίας Ανδρικοπούλου, τα παιδιά θα εμπνευστούν μέσα από ποιήματα για τον Κωνσταντίνο Κανάρη με στόχο την παραγωγή ενός βίντεο που θα σκηνοθετήσουμε παρέα! Εκτός από την απαγγελία των στίχων, τα παιδιά θα προσθέσουν κάτι δικό τους, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους, στη συνολική παρουσίαση. Σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να γράψουν ένα μικρό θέμα για μουσική υπόκρουση, να τραβήξουν φωτογραφίες που θα μπορούσαν να είναι μέρος του σκηνικού, ή να δημιουργήσουν μία ζωγραφιά, δίνοντας στο θέμα μια σύγχρονη ματιά.
Δράσεις του Ξενόγλωσσου Τμήματος
Ιδεώδη και πρόσωπα που επηρέασαν τον Ελληνικό Αγώνα, από την Αμερικανική και Γαλλική Επανάσταση ως τον Θούριο.
Με αφορμή τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, οι μαθητές και μαθήτριες της Στ’ τάξης θα συμμετέχουν σε πρόγραμμα που θα εκπονήσει το Ξενόγλωσσο τμήμα του σχολείου, Αγγλικών, Γαλλικών και Γερμανικών.
Το πρόγραμμα αυτό έχει σαν στόχο τα παιδιά να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν, όσο είναι δυνατόν, στις ιδέες και τις αξίες που αναδύθηκαν από την Αμερικανική και Γαλλική Επανάσταση και πώς αυτές με τη σειρά τους επηρέασαν και κινητοποίησαν τον υπόδουλο Ελληνικό Λαό.
Η προσέγγιση του Θέματος θα γίνει διαθεματικά αφού σε συνεργασία με το μάθημα των Εικαστικών, οι μαθητές θα μελετήσουν πίνακες εμπνευσμένους από τις τρεις αυτές επαναστάσεις.
Στόχος της προσέγγισης αυτής είναι να γνωρίσουν τα παιδιά μια ρεαλιστική εικόνα της Επανάστασης μέσω της τέχνης, και να παράξουν γραπτό λόγο στα Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά περιγράφοντας τους πίνακες, τους ήρωες και τα συναισθήματα που αυτοί γεννούν, αλλά και να αντιληφθούν ποιες κινητήριες δυνάμεις ώθησαν διαφορετικούς λαούς, σε διαφορετικά μέρη του πλανήτη να εξεγερθούν.
Εκτός από τους ζωγραφικούς πίνακες, για την επίτευξη αυτών των στόχων θα χρησιμοποιηθούν πληροφορίες από ιστορικές πηγές, είτε ξενόγλωσσες είτε και Ελληνικές, και αποσπάσματα έργων Φιλελλήνων ποιητών και συγγραφέων όπως ο Byron, o Hugo και ο Goethe οι οποίοι εμπνεύστηκαν από το Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα και θαύμασαν και στήριξαν τον Ελληνικό αγώνα.
Τέλος, τα παιδιά θα φτιάξουν και στις τρεις γλώσσες μία ιστοριογραμμή με κύριους σταθμούς τις τρεις αυτές Επαναστάσεις και θα την διανθίσουν με τα γεγονότα, τα πρόσωπα και τα σύμβολα που πρωταγωνίστησαν σε αυτές.
Εικαστικά Ε΄ και Στ’ τάξεις
Στο μάθημα των εικαστικών για την επέτειο των 200 χρόνων από το 1821 της Στ΄τάξης θα ασχοληθούμε με τον Κάρλ Κρατσάινζεν.
Ο φιλέλληνας Καρλ Κρατσάιζεν, ένας αυτοδίδακτος ζωγράφος, ήταν ο άνθρωπος που γνώρισε από κοντά τους ηρωικούς αγωνιστές, σχεδίασε τη μορφή τους και αφού τους απαθανάτιζε ζητούσε να βάλουν την υπογραφή τους στο έργο του ως πιστοποιητικό αυθεντικότητας. Σιγά σιγά δημιούργησε ένα πανθέων αθανάτων. Ανάμεσά τους πυρπολητές, καπεταναίων, οπλαρχηγοί και προεστοί. Σήμερα μια σειρά από λιθογραφίες μας επιτρέπουν να γνωρίζουμε την αληθινή όψη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, του Νικηταρά, του στρατηγού Μακρυγιάννη, του Ανδρέα Μιαούλη, του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου αλλά και των Τομπάζη, Κουντουριώτη, Ζαΐμη, Σισίνη και πολλών άλλων αγωνιστών. Ο υπολοχαγός Καρλ Κρατσάιζεν βρέθηκε στην Ελλάδα ως εθελοντής στο βαυαρικό εκστρατευτικό σώμα, ενώ παράλληλα κατέγραφε με τον δικό του τρόπο τις εξελίξεις στα μέτωπα του αγώνα.
Θα δουλέψουμε τις εικόνες του, θα δούμε την τεχνική της λιθογραφίας και μετά θα τις συνδυάσουμε με ένα πιο σύγχρονο τρόπο.
Στο μάθημα των εικαστικών με την Ε τάξη για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική επανάσταση θα ασχοληθούμε με την δύναμη της εικόνας, και της πληροφορίας μέσα στα χρόνια , πώς αλλάζει και εξελίσσεται αλλά δεν αλλοιώνεται η ιστορία της. Από το πραγματικό γεγονός στο Μεσολόγγι και την έμπνευση του Ντελακρουά – Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου του 1826, μιας θλιβερής περιόδου στην αντιγραφή του Patrick Caulfield το 1963 στην Pop Art και την έννοια της αφθονίας.