Αντιμετωπίζοντας το άγχος των παιδιών της Γ΄Λυκείου
Νοέ 23 2022

Ένα υποστηρικτικό εργαστήριο από τις Συμβουλευτικές
Υπηρεσίες των Σχολείων

Mother and Child (Gustav Klimt, 1889)

Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2022 οι  Συμβουλευτικές  Υπηρεσίες των  Αρσακείων Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, σε συνεργασία με τη διεύθυνση του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης, διοργάνωσαν συζήτηση-εργαστήριο με θέμα «Υποστήριξη των παιδιών μας σε θέματα  διαχείρισης  άγχους» στο Αμφιθέατρο του Λυκείου.   

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο προετοιμασίας και υποστήριξης των μαθητών και μαθητριών της Γ’ τάξης για τη συμμετοχή  τους  στις εισαγωγικές  εξετάσεις και απευθυνόταν στους γονείς των μαθητών-μαθητριών.

Οι γονείς κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως: τι  προκαλεί άγχος σε μένα ως άτομο, τι προκαλεί άγχος στο παιδί μου, ποιες τεχνικές χρησιμοποιώ προκειμένου να ξεπεράσω το άγχος μου, ποιες τεχνικές χρησιμοποιεί το παιδί μου. Κατόπιν, τους ζητήθηκε να συζητήσουν σε μικρές ομάδες τις απαντήσεις τους, ώστε να επικοινωνήσουν μεταξύ τους τα θέματα που τους απασχολούν.  Ο διάλογος που αναπτύχθηκε στη συνέχεια στην ολομέλεια των γονέων επέτρεψε σε όλους, μέσα από την κατάθεση των προσωπικών εμπειριών, να μοιραστούν τους  προβληματισμούς τους  σχετικά με τη διαπαιδαγώγηση και την υποστήριξη των παιδιών σε αυτή την κρίσιμη χρονιά.  

Η ψυχολόγος  των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης, Αλεξάνδρα Παπαλαζάρου  συντόνιζε την συζήτηση και το εργαστήριο, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα και βάζοντας ταυτόχρονα τα θέματα σε ένα ρεαλιστικό και ουσιαστικά ανθρώπινο πλαίσιο.  Η ίδια η κ.Παπαλαζάρου αποτυπώνει τη συνάντηση: “Οι γονείς συνέδεσαν το άγχος με αισθήματα φόβου, παραίτησης και με αυξημένα νεύρα. Διαπίστωσαν ότι ανάμεσα στους παράγοντες που προκαλούν άγχος τόσο στους ίδιους όσο και στα παιδιά τους, βρίσκονται η έλλειψη χρόνου, ο φόβος αποτυχίας και οι προσδοκίες των άλλων. Οι πολλαπλές δραστηριότητες, καθώς και η ανάγκη για τελειομανία αναφέρθηκαν επίσης από τους γονείς ως πηγές πρόκλησης άγχους και εσωτερικής πίεσης. Πάνω στη συζήτηση για τους τρόπους διαχείρισης του άγχους, προτάθηκε μεταξύ άλλων η ιεράρχηση δραστηριοτήτων και στόχων, η φροντίδα του εαυτού με έμφαση στην εξασφάλιση ελεύθερου χρόνου, καθώς και το μοίρασμα των συναισθημάτων με κοντινούς ανθρώπους, πρακτικές χρήσιμες για μικρούς και μεγάλους. Ειδικότερα για τους μαθητές και τις μαθήτριες, η ενθάρρυνση, η υποστηρικτική παρουσία και η αποδοχή που λαμβάνουν από τους γονείς συντελούν στην ανακούφιση από συμπτώματα άγχους. Η συζήτηση έκλεισε τονίζοντας τη σημασία που έχει η σταθερή παρουσία και η διαθεσιμότητα των γονέων δίπλα στα παιδιά, καθώς και η διατήρηση ενός κλίματος ηρεμίας και ασφάλειας μέσα στην οικογένεια, ως αναγκαία βάση για τη διαχείριση κάθε πιθανής πρόκλησης που θα εμφανιστεί στην αναπτυξιακή τους πορεία “.

Στο παρακάτω έγγραφο μπορείτε να δείτε τις γενικότερες σκέψεις-συμβουλές που συζητήθηκαν στην συνάντηση.