Chat Lab: Συναντώντας τους Ερευνητές αιχμής
Σεπ 29 2024

Μια ενδιαφέρουσα δράση Χημείας για την Α΄τάξη

Στο πλαίσιο της «Βραδιάς του Ερευνητή», που αφορά εκδηλώσεις που διοργανώνονται από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης σε όλη την Ευρώπη, με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στοχεύουν στην εξοικείωση του κοινού με τον κόσμο της έρευνας, οργανώνεται και η δράση με τίτλο «Chat Lab»: πρόκειται για μια σειρά από σύντομες διαδικτυακές συζητήσεις με ερευνητές που απαντούν ερωτήματα και πιθανούς προβληματισμούς για την Τεχνητή Νοημοσύνη, την Ιατρική, το Περιβάλλον, τις μετακινήσεις στις πόλεις, την Αγροτεχνολογία, την Έξυπνη Γεωργία και άλλα θέματα. Τα ερωτήματα απαντούν ερευνητές από το ΕΚΕΤΑ, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Παρακολουθώντας τις ψηφιακές αυτές δράσεις οι μαθητές και οι μαθήτριές μας θα έχουν την δυνατότητα να εξοικειωθούν με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, να συνομιλήσουν ζωντανά με ερευνητές και να προβληματιστούν για φλέγοντα ζητήματα της επιστήμης. [περισσότερα εδώ]

Αυτή η πρωτότυπη δράση συνεχίστηκε και τη φετινή χρονιά, στο Σχολείο μας. Μόνο που δεν έγινε διαδικτυακά! Την Τετάρτη 25  Σεπτεμβρίου 2024, επισκέφθηκε το Σχολείο μας και συνάντησε στο πλαίσιο του μαθήματος της Χημείας τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α΄ τάξης, ο ερευνητής Δρ Κωνσταντίνος Πλάκας, Διπλωματούχος Χημικός Μηχανικός και Διδάκτωρ Χημικός Μηχανικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με εξειδίκευση στην επεξεργασία πόσιμου νερού με προηγμένες τεχνολογίες μεμβρανών, ερευνητής και Συντονιστής του Εργαστηρίου Φυσικών Πόρων και Ενναλακτικών Μορφών Ενέργειας (ΕΦΕΜ) του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του ΕΚΕΤΑ, όπου και δραστηριοποιείται σε διάφορα ερευνητικά αντικείμενα με σκοπό την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, περιβαλλοντικά βιώσιμων και οικονομικά ελκυστικών.

Ο κ.Πλάκας, στο αμφιθέατρο του Σχολείου μας, μέσα από την προβολή, την παρουσίαση της μακέτας του και της συζήτησης με τα παιδιά, ανέδειξε την πολύτιμη αξία του νερού.  Τα παιδιά της Α΄ τάξης αναμφίβολα κατανόησαν την σημασία της Χημείας στην καθημερινότητά τους και ευαισθητοποιήθηκαν για ένα αγαθό που τόσο απλόχερα το δίνει η φύση, το νερό, που πρέπει να το διαχειριστούν σωστά έτσι ώστε να το διαφυλάξουν για τις επόμενες γενιές. Τη δράση οργάνωσε και συντόνισε η καθηγήτρια Χημείας Γεωργία Στεφανίδου.

Σχόλιο μαθητή μας:
Μια ειλικρινά ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική παρουσίαση, καθώς μπορέσαμε να έρθουμε σε στενότερη επαφή και να κατανοήσουμε πληρέστερα το σπουδαίο έργο που επιτελείται καθημερινώς σε αυτά τα κέντρα ερευνών, μέσα από τα λόγια του ίδιου αλλά και ενός βίντεο-παρουσίασης του χώρου. Εν συνεχεία, ο ίδιος επέλεξε να μας μιλήσει για τον κύκλο του νερού και για το πώς με απλά και καθημερινά βήματα και πράξεις μπορεί κανείς να εξοικονομεί νερό και να λειτουργεί ευεργετικά προς τον πλανήτη μας.
Προσωπικά ομολογώ ότι εντυπωσιάστηκα από τις προτάσεις των ερευνητών του κέντρου αυτού για την ανακύκλωση του νερού μέσω της επεξεργασίας του από τον βιοχημικό καθαρισμό που πραγματοποιείται στα λύματα, καθώς μπόρεσα να κατανοήσω το πόσο πολύτιμο μπορεί να αποβεί αλλά και την νευραλγικής σημασίας του στην επιβίωση μας.
Συνολικά, ήταν αναντίρρητα μια πολύ όμορφη και ξεχωριστή ομιλία και συγχρόνως επίσκεψη που  πραγματοποιήθηκε στο περιβάλλον των σχολείων μας, και ευελπιστώ να μπορέσουμε να επισκεφτούμε αυτόν τον χώρο ώστε να γίνουμε μάρτυρες του έργου τους.
Αλέξανδρος Ποτολιός, Α2