Σεμινάριο μαθητικού τύπου: το «Νεογράφημα» διδάσκει μαθητική δημοσιογραφία!
Ιούν 3 2021

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης και το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης, με υπεύθυνο τον δρ Αντώνη Κωνσταντινίδη, διοργάνωσαν την Παρασκευή 21 Μαΐου 2021 διαδικτυακή επιμορφωτική συνάντηση για τον μαθητικό τύπο. Τίτλος της: «Σχεδιασμός και δημιουργία μαθητικού περιοδικού. “Νεογράφημα” και “Bookbusters”». Τη συνάντηση, που είχε τη μορφή σεμιναρίου, παρακολούθησαν σαράντα καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το «Νεογράφημα», με τα 22 μέχρι στιγμής τεύχη του στην επτάχρονη διαδρομή του, παρουσίασαν ο γυμνασιάρχης του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης και διευθυντής σύνταξης-έκδοσής του, Θανάσης Νευροκοπλής, ο αρχισυντάκτης του, φιλόλογος Αλέξης Αλεξίου, και η αρχιτέκτων Αποστολία Δεμερτζή, καθηγήτρια Τεχνολογίας και υπεύθυνη (μαζί με τον καθηγητή Καλλιτεχνικών Θοδωρή Σπανό) για την εικαστική επιμέλειά του. 

Η παρουσίασή μας ακολούθησε την αριστοτελική μέθοδο: «τόδε τι; τόδε πώς; τόδε διατί;». Ο Θανάσης Νευροκοπλής ξεκίνησε από το τελευταίο ερώτημα, εξηγώντας τους λόγους και τους στόχους της έκδοσης του «Νεογραφήματος». Αναφερόμενος στη συμβολή του Νεογραφήματος στη γυμνασιακή παιδεία, εξήρε τον ρόλο του στην έκφραση της σχολικής κοινότητας και στην αξία του για τη στερέωση της δημοκρατίας εντός της μαθητικής μας κοινωνίας. Ο Θανάσης Νευροκοπλής ξενάγησε τους ακροατές του στους όλο και επεκτεινόμενους δρόμους του «Νεογραφήματος», τονίζοντας την αναγνώρισή του, τόσο από τη σχολική και την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, ως μαθητικού εντύπου με ποιότητα αξιοζήλευτη.

Ακολούθησε η περιγραφή του «τι» και «πώς» του «Νεογραφήματος», διαμοιρασμένη στα δύο συνθετικά υλικά του: [α] τον λόγο (περιεχόμενο) και [β] την εικόνα (μορφή). Στο πρώτο σκέλος αναφέρθηκε ο Αλέξης Αλεξίου, παρουσιάζοντας τη μέθοδο και τα στάδια ανάθεσης, συγγραφής, επιλογής και διόρθωσης των μαθητικών κειμένων. Περιέγραψε τις αρχές της δημοσιογραφικής ελευθερίας αλλά και τα όρια της προσωπικής ευθύνης, τα βήματα προόδου, την αλληλεπίδραση μαθητών και καθηγητών, τη διάδραση της καθημερινότητας των μαθημάτων με τις επετειακές περιστάσεις και τις κοινωνικές καταστάσεις.

Στην παρουσίαση του δεύτερου σκέλους, αυτού της μορφής, η Αποστολία Δεμερτζή οδήγησε όλους τους συμμετέχοντες στα γοητευτικά μονοπάτια της γραφιστικής δημιουργίας και της εικαστικής επιμέλειας του εντύπου, στη σύζευξη τέχνης και τεχνολογίας, στον δημιουργικό διάλογο λόγου και εικόνας. Η πολύμοχθη και χρονοβόρα διαδικασία, που αποτυπώνεται στις σελίδες του περιοδικού μας, αποκαλύφθηκε από τον λόγο της Αποστολίας Δεμερτζή. 

Χαρά μας και ελπίδα μας να βλαστήσουν από τον σπόρο του σεμιναρίου και άλλα μαθητικά περιοδικά στα σχολεία της Θεσσαλονίκης!