Διαδικτυακή επίσκεψη σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα: Αναζητώντας την κληρονομιά του Εικοσιένα στη Μακεδονία του 19ου αιώνα
Μαρ 7 2021

για να περιηγηθείτε στο άλμπουμ, πατήστε το βελάκι 

Οδός Μπρούφα, οδός Λασσάνη, στρατόπεδο «Καρατάσου», στρατόπεδο «Ζιάκα», ένα άγαλμα απέναντι από το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης με έναν άντρα να στέλνει μισό χαμόγελο στην ελπίδα και την επιγραφή «Εμμανουήλ Παππάς», ένα γλυπτό στη Νέα Παραλία με το άγνωστο όνομα «Δόμνα Βισβίζη», ένα μνημείο στον δρόμο για την ορεινή Χαλκιδική –αμέσως μετά τα Βασιλικά. Άγνωστα σε πολλούς ονόματα, συνδεδεμένα με τοπόσημα που παραπέμπουν σε μια άλλη Θεσσαλονίκη, σε μια Μακεδονία που δεν τη μαθαίνουμε στα σχολικά βιβλία. Τη Μακεδονία του 19ου αιώνα (από την Επανάσταση του 1821 ώς τις παρυφές του Μακεδονικού Αγώνα) που αποτελεί ακόμη «terra incognita» (άγνωστη χώρα) για τους περισσότερους, μιας που η ιστορία της δεν συμπεριλαμβάνεται στη σχολική ύλη.

Το Σχολείο μας, όμως, φροντίζει να αναπληρώνει τα όποια κενά των αναλυτικών προγραμμάτων με διδακτικές πρωτοβουλίες και εξωδιδακτικές δραστηριότητες. Τέτοια ήταν και η διαδικτυακή «επίσκεψη» και των τριών τάξεων του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, την Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αναζητώντας την κληρονομιά του Εικοσιένα στη Μακεδονία του 19ου αιώνα», που παρακολούθησαν οι μαθητές μας ανά τάξη  παρουσίασε η διευθύντρια του Μουσείου, κυρία Φανή Τσατσάια, και ο επιστημονικός συνεργάτης του, κύριος Κωνσταντίνος Παπανικολάου. Αρχικά ξενάγησαν τους μαθητές μας στα κειμήλια και τα εκθέματα που φυλάσσονται σε αυτό, για να ακολουθήσει η δομημένη σύνδεση των εκθεμάτων με μια καλαίσθητη, πλούσια και διαδραστική παρουσίαση του μακεδονικού χώρου από την εποχή του Ρήγα και του παμβαλκανικού οράματός του, ώς τα τέλη του 19ου αιώνα.

Εντύπωση προκάλεσαν σε όλους μας τα λάβαρα των επαναστατικών κινημάτων στον μακεδονικό χώρο, κινημάτων που μαρτυρούν την άσβεστη δίψα των Ελλήνων της Μακεδονίας –όλον τον 19ο αιώνα– για ελευθερία και ένωση με την Ελλάδα.  Η θυσία στον ποταμό της Αραπίτσας, οι μάχες στην Κασσάνδρα και στα Βασιλικά, πήραν στο μυαλό των μαθητών μας τη θέση που τους αξίζει δίπλα στο Μεσολόγγι, τα Δερβενάκια και την Αλαμάνα. Με ιστορική εμβρίθεια και απλό λόγο, ο κύριος Παπανικολάου εξήγησε τους λόγους που η Επανάσταση του 1821-1822 ήταν αδύνατο να πετύχει στη Μακεδονία.

Εξίσου χαραγμένες στη μνήμη μας μένουν οι σκηνές και οι στιγμές της καθημερινότητας στην κοσμοπολίτικη Θεσσαλονίκη του β΄ μισού του 19ου αιώνα, όταν η ελληνική κοινότητα άνθισε σε όλους τους τομείς της οικονομίας και του πολιτισμού. Επαγγέλματα, ταξίδια, ναοί και σχολεία παρήλασαν στα ματιά των μαθητών μας. Ανάμεσά τους και το Κεντρικό Παρθεναγωγείο, που στέγασε αργότερα την Οικοκυρική Σχολή της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.

Ανυπομονούμε, με την άρση του απαγορευτικού, να συνεχίσουμε τη συνεργασία με το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα και να μας ξεναγήσουν πλέον από κοντά στους φυσικούς χώρους του.