Το δικό μας δάσος και η κλιματική αξία των αστικών δασών
Φεβ 16 2022

Στις 28 Ιανουαρίου 2022 το Σχολείο μας συνυπέγραψε Σύμφωνο Συνεργασίας με το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ, στην προοπτική συμμετοχής του τμήματος Β1 με 26 μαθητές στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «CLIVUT: Κλιματική Αξία των Αστικών Δένδρων», υπό τον συντονισμό του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου της Περούτζια και τη συμμετοχή 4 ακόμη φορέων και ιδρυμάτων: του Τμήματος Δασολογίας ΑΠΘ, του Κέντρου CESAR για την Αγροτική και Γεωργική Ανάπτυξη και των Δήμων της Περούτζια και της Μπολόνια.

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Clivut, υπάρχει μια ειδική δράση («Εκπαιδευτικές δεξιότητες για το κλίμα – Ανάπτυξη δεξιοτήτων νέας γενιάς»), με επιστημονικά υπεύθυνη την καθηγήτρια και Πρόεδρο του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ, Θέκλα Τσιτσώνη, διάρκειας δύο σχολικών ετών (2021-22 και 2022-23), στην οποία και θα συμμετάσχει και το Σχολείο μας. Η δράση είναι αφιερωμένη στους νεαρούς πολίτες, για να εξηγήσει την αξία των αστικών δέντρων και πώς μπορούν να μετριαστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Ειδικότερα, οι μαθητές μας θα ασχοληθούν με την ενότητα «Κλιματική αλλαγή και αστικό οικοσύστημα». Στο πλαίσιο της υλοποίηση της δράσης Clivut, θα ενσωματώσουμε τη διδακτική διαδρομής Clivut στο ετήσιο σχέδιο του Σχολείου, θα διαθέσουμε τους χώρους του για μαθήματα και διαλέξεις, και θα δώσουμε ανατροφοδότηση για την αξιολόγηση του έργου.

Γενικός Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη και η υλοποίηση της στρατηγικής των πράσινων υποδομών για το κλίμα σε μεσογειακές πόλεις, με βάση τον κοινό σχεδιασμό και τη διαχείριση των αστικών και περιαστικών χώρων πρασίνου από υπευθύνους αστικού σχεδιασμού και πολίτες. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές μας θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν από καθηγητές και ερευνητές του Τμήματος Δασολογίας ΑΠΘ για το φυσικό περιβάλλον του περιαστικού δάσους, την εδαφολογία του, τη βιοποικιλότητα που φιλοξενεί, τις δυνατότητες βελτίωσης των δασικών φυτών αλλά και για τις πολιτικές προστασίας του. Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει δράσεις που θα έχουν συνολική διάρκεια 20 ώρες και θα περιλαμβάνουν: 8 ώρες θεωρία, 8 ώρες εργαστήρια και 4 ώρες επισκέψεις ή περιπάτους στο πεδίο.

Στο πλαίσιο αυτής της νέας συνεργασίας, την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Σχολείου μας η πρώτη δίωρη ενημερωτική συνάντηση των 26 μαθητών του Β1 με τη Δήμητρα Παπαγιαννοπούλου, διδάκτορα του Τμήματος Δασολογίας ΑΠΘ, και την Ινώ Κορομπόκη, κάτοχο Μεταπτυχιακού Διπλώματος στο ίδιο Τμήμα. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν, επίσης, η καθηγήτρια Γεωργία Στεφανίδου (χημικός και συντονίστρια του Προγράμματος) και οι συμμετέχοντες στο Πρόγραμμα καθηγητές, Αλέξης Αλεξίου (φιλόλογος) και Παναγιώτα Ψωμιάδου (θεολόγος).

Στις εντυπώσεις για αυτήν την πρώτη συνάντηση, που ζητήθηκαν από τους μαθητές, καταγράφηκε η ικανοποίηση για «ένα είδος μάθησης χωρίς πίεση», με «θέματα που είναι πολύ ενδιαφέροντα» και με «έναν τρόπο διασκεδαστικό, απόλυτα κατανοητό και διαδραστικό», στον οποίο «δίνεται στους μαθητές η ευκαιρία να μιλούν ελεύθερα για περιβαλλοντικά θέματα και να εκφράζουν την άποψή τους χωρίς επίκριση», καθώς «μέσα από αυτές τις συναντήσεις, υπάρχει συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών από όλους τους μαθητές του τμήματος».

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης δεν προσπαθεί να μεταφέρει μόνο γνώση στους μαθητές του, αλλά και να καλλιεργεί τους μαθητές του ώστε να κατανοούν τα προβλήματα της κοινωνίας τους, να συλλέγουν σχετικά στοιχεία και πληροφορίες, κρίνοντας την αξιοπιστία των πηγών, και να καταλήγουν σε τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Να αποκτούν ικανότητα να μαθαίνουν, να αποκτούν αυτοπεποίθηση στις ικανότητές τους και να έχουν ικανότητα κρίσης. Αυτό το πετυχαίνουν μέσω των μαθημάτων του Ωρολογίου Προγράμματος αλλά και των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Ένα από αυτά είναι και το Πρόγραμμα «Το δικό μας δάσος», που στόχο έχει την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών και των μαθητριών μας. Βασικός σκοπός της περιβαλλοντικής αγωγής, είναι η καλλιέργεια ατόμων ικανών να κατανοούν τον τρόπο που λειτουργεί το περιβάλλον ως ολότητα, να προσεγγίζουν ολιστικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα κατανοώντας τον πολύπλοκο και πολυεπίπεδο χαρακτήρα τους, να διερευνούν σε βάθος τόσο το σύστημα αξιών που τα προκαλούν όσο και τις επιλογές που γίνονται σε ατομικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, να αναπτύσσουν στρατηγικές και να συγκροτούν δράσεις για την αντιμετώπισή τους. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση προωθεί την εποικοδομητική προσέγγιση της γνώσης, τη συνεργατική μάθηση, τη διαθεματικότητα, την καλλιέργεια αξιών, την ανάπτυξη της συστημικής και κριτικής σκέψης και καλλιεργεί τη συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες. Όλα τα στοιχεία αυτά συμβάλλουν στην καλλιέργεια ατόμων ικανών να συνδιαμορφώνουν το μέλλον με όρους περιβαλλοντικής και κοινωνικής αειφορίας.

Φέτος, ακριβώς επειδή οι εγκαταστάσεις των Σχολείων μας βρίσκονται στις παρυφές του περιαστικού δάσους του Σέιχ-Σου, αλλά και γιατί τα ακραία καιρικά φαινόμενα έχουν πια χτυπήσει την πόρτα μας, αποφασίσαμε να θέσουμε το ίδιο το δάσος στο κέντρο των δράσεών μας. Η πρόθεσή μας είναι να εμφυσήσουμε στα παιδιά την αγάπη για το δάσος που μας περιβάλλει, ώστε με ευαισθησία και υπευθυνότητα να ενδιαφερθούν και να δραστηριοποιηθούν για την προστασία του, σήμερα ως έφηβοι και πολύ σύντομα ως αυριανοί ενεργοί πολίτες.