Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης – «Εθελοντισμός 2021-22: πράξη ή συναίσθημα;»
Μαρ 10 2022

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εκπονεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Μαθαίνω, συζητώ για το Περιβάλλον της πόλης μου» που απευθύνεται σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του έργου με τίτλο «Δράσεις για την ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και του εθελοντισμού στο αστικό περιβάλλον» με τη συμμετοχή του ΕΣΠΑ 2014-2020, του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης και της ΧΑΝΘ. Στόχος του έργου είναι η αύξηση της ευαισθητοποίησης και της συμμετοχής των πολιτών τόσο για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και αναπτυξιακών προβλημάτων της πόλης μας, όσο και για την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας για μια περισσότερο βιώσιμη, ανθεκτική και ευημερούσα πόλη. Η δράση έχει βιωματικό χαρακτήρα και στηρίζεται στη δημιουργία ομάδων συζητήσεων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και με επιστημονικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς συνεργάτες.

Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022 πραγματοποιήθηκε στο Σχολείο μας η πρώτη δίωρη ενημερωτική διαδραστική συνάντηση των  26 μαθητών του τμήματος Γ3 με τον κ. Γεώργιο Γεωργιάδη, Περιβαλλοντολόγο, απόφοιτο του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, κάτοχο Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης με αντικείμενο την Διαχείριση Έργων και Προγραμμάτων Ανάπτυξης και υποψήφιο Διδάκτορα του τμήματος Χωροταξίας και Ανάπτυξης του Α.Π.Θ, και τον κ. Δριστά Κώστα, Περιβαλλοντολόγο, απόφοιτο του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με μεταπτυχιακά στην «Προστασία Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης» του Α.Π.Θ. Αρχικά, τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε έναν καταιγισμό ιδεών και δήλωσαν τι σημαίνει για αυτά το σπίτι τους και η πόλη τους. Ακολούθως, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες, οραματίστηκαν πώς θα είναι η πόλη μας, η Θεσσαλονίκη, στο μέλλον, μετά από πενήντα χρόνια. Οι ιδέες που παρουσίασαν οι ομάδες στην ολομέλεια του τμήματος ήταν αρκετά πρωτοποριακές και αφορούσαν διάφορους τομείς, όπως τις συγκοινωνίες, τις κατοικίες, το περιβάλλον, τις υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν οι καθηγήτριες Γεωργία Στεφανίδου (χημικός) και Ελένη Κόντα (φιλόλογος), συντονίστριες του προγράμματος.

 

Το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης δεν προσπαθεί να μεταφέρει μόνο στείρα γνώση στους μαθητές του, αλλά εστιάζει και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων έτσι ώστε τα παιδιά να μάθουν να κατανοούν τα προβλήματα της κοινωνίας τους, να πιστεύουν στον εαυτό τους και να διαμορφώσουν σωστή κρίση, που θα στηρίζεται στην ελευθερία, στον σεβασμό και στην αγάπη για ό,τι υπάρχει γύρω τους είτε ανήκει στην έμβια είτε στην άβια ύλη. Αυτό προσπαθεί να το πετύχει καθημερινά μέσω των μαθημάτων του Ωρολογίου Προγράμματος αλλά και των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Ένα από αυτά είναι και το Πρόγραμμα «Εθελοντισμός 2020-2021, πράξη ή συναίσθημα;» που ενισχύει τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Επίσης, προωθεί την κοινωνικοποίηση των παιδιών και συμβάλλει στην ευαισθητοποίησή τους απέναντι σε άτομα ευπαθών ομάδων με σκοπό την ανάδειξη της αξίας του εθελοντισμού και την υιοθέτησή του σε ποικίλες εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας. Γενικότερα, η γνωριμία με την ανιδιοτελή προσφορά για την κοινή ευημερία οδηγεί στην εσωτερική ολοκλήρωση του πολίτη-εθελοντή και στη συνολική μετεξέλιξη της κοινωνίας από ατομικιστική σε κοινωνία αλληλεγγύης.