Παρατηρώντας τη μηχανική της φύσης: Η Β΄ Γυμνασίου ερευνά τη στήριξη και την κίνηση των εμβίων
Οκτ 14 2024

Η φύση είναι γεμάτη εκπληκτικά παραδείγματα μηχανικής, που προσφέρουν μοναδικές λύσεις για την επιβίωση των οργανισμών. Οι μηχανισμοί στήριξης και κίνησης των οργανισμών αποτελούν ένα από τα αντικείμενα που μελετούν φέτος οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου στο μάθημα της Βιολογίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές παρατήρησαν με ενθουσιασμό και περιέργεια εξωσκελετούς χερσαίων ασπόνδυλων, όπως είναι οι αράχνες και τα έντομα, αλλά και υδρόβιων, όπως τα καβούρια, εξερευνώντας πώς αυτές οι φυσικές πανοπλίες προστατεύουν και στηρίζουν τους οργανισμούς. Εντυπωσιάστηκαν από την ακτινωτή συμμετρία των εχινόδερμων, αλλά και από την απλότητα των σπόγγων. Τα κοχύλια, με τις σπειροειδείς καμπύλες τους, έδωσαν στους μαθητές μια γεύση από την αρχιτεκτονική της θάλασσας, και τους έμαθαν πού οφείλονται τα παιχνίδια του ήχου καθώς διαδίδεται μέσα στις σπείρες. Προκειμένου να διακρίνουν τις διαφορές του εξωσκελετού με άλλες δομές κάλυψης, οι μαθητές παρατήρησαν δομές σπονδυλωτών, όπως δέρμα φιδιού και καβούκι χελώνας. Η μελέτη ολοκληρώθηκε με την παρατήρηση απολιθωμάτων, με την οποία οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι η φύση αποτυπώνει τη μηχανική της στο πέρασμα του χρόνου, αφήνοντας πίσω πολύτιμα ίχνη για να τα ανακαλύψουμε.

Αυτή η βιωματική εμπειρία δεν περιορίστηκε μόνο στη θεωρία, αλλά έφερε τη βιολογία στα χέρια των μαθητών, οι οποίοι είδαν από κοντά πώς οι φυσικές δομές εξυπηρετούν τη λειτουργικότητα και  την επιβίωση των ειδών. Έτσι, η φύση μεταμορφώθηκε σε ένα ζωντανό εργαστήριο, αποκαλύπτοντας στους νέους επιστήμονες ότι οι μηχανισμοί της είναι αληθινά έργα τέχνης και μηχανικής.

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε με την καθηγήτρια Βιολογίας κ. Ευανθία Τσιριγώτη και τον υπεύθυνο των εργαστηρίων κ. Δημήτρη Μπατγίδη.