Η δημιουργική γραφή μας φέρνει πιο κοντά: Κοινά εργαστήρια δημιουργικής γραφής Δημοτικού και Δευτεροβάθμιας για Ζογγολόπουλο και δημοκρατία
Νοέ 16 2024

Σε μια πρωτότυπη και δημιουργική συνεργασία προέβησαν επτά εκπαιδευτικοί από τα Αρσάκεια Σχολεία της Θεσσαλονίκης: το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου και την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024 έλαβαν χώρα δύο εργαστήρια δημιουργικής γραφής με συντονιστές τους φιλολόγους του Γυμνασίου και του Λυκείου, Γιώργο Αντωνόπουλου, Ιωάννα Κάλλη, Γιώτα Μυτακίδου και Παναγιώτα Νανά. Τα δύο εργαστήρια οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με τις δασκάλες της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού, Ζωή Αθανασέλη, Χριστίνα Ιατρού και Μερόπη Καλούτσα. Αρωγός στο εγχείρημα αυτό στάθηκε ο Θανάσης Νευροκοπλής, Βοηθός Επόπτριας των Αρσακείων Θεσσαλονίκης και διευθυντής σύνταξης-έκδοσης του μαθητικού περιοδικού των Σχολείων μας «Νεογράφημα».

Η ιδέα προέκυψε με αφορμή δύο από τις θεματικές του νέου, 29ου τεύχους του περιοδικού μας, οι οποίες αφορούν στο έργο του εικαστικού Γεώργιου Ζογγολόπουλου και στην έννοια της Δημοκρατίας. Το πρώτο εργαστήρι με τίτλο «Γράφουμε με ανοικτές ομπρέλες» βασιζόταν στο έργο του Γ. Ζογγολόπουλου,  το οποίο αποτέλεσε το εικαστικό ερέθισμα που ενέπνευσε τα παιδιά για τη συγγραφή. Το δεύτερο με τίτλο «Για ποια δημοκρατία μου μιλάς;» πήρε αφορμή από φωτογραφίες που αποτυπώνουν τη δημοκρατία στην πρακτική της εφαρμογή μέσα από την καθημερινότητα όλων.

Τα εργαστήρια υλοποιήθηκαν σε δύο κύκλους το καθένα, μέσα από τα οποία τα παιδιά δούλεψαν σε κύκλο – ολομέλεια και έπειτα σε επιμέρους ομάδες, ανάλογα με το ερέθισμα που τα κινητοποίησε. Σε κάθε περίπτωση, μαθητές και μαθήτριες μίλησαν για την έννοια του σεβασμού, της αποδοχής στην προσωπικότητα και το έργο του άλλου, της δημοκρατικότητας, αλλά και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Έπειτα από τη συλλογή και την καταγραφή των ιδεών τους, τα παιδιά προχώρησαν στο επόμενο στάδιο, της συγγραφής πρωτότυπων ιστοριών μέσα από τη μέθοδο της συνεργατικής γραφής. Η δημοκρατία πήρε πνοή στην πράξη, αφού άρχισαν να ξεπηδούν πρωτότυπες ιδέες από τα παιδιά, τις οποίες με χαρά και υπερηφάνεια παρουσίασαν στην ολομέλεια του εργαστηρίου. Τα παιδιά, όπως πάντα, βρήκαν τον τρόπο να μας εκπλήξουν! Οι λέξεις απέκτησαν φωνή και οι φωνές έγινε τραγούδια, παραμύθια, ποιήματα. Τα παραγόμενα λογοτεχνικά κείμενα των παιδιών του Δημοτικού μας θα συμπεριληφθούν για πρώτη φορά στο μαθητικό περιοδικό των Σχολείων μας «Νεογράφημα», που αναμένουμε να κυκλοφορήσει με την αρχή της νέας χρονιάς 2025.

Η ολοκλήρωση των εργαστηρίων άφησε σε όλους και σε όλες πολλά χαμόγελα, αφού ο σεβασμός, η δημιουργικότητα, η φαντασία και η ελευθερία λόγου κυριάρχησαν. Το γράψιμο, αλλά και… το σβήσιμο, απέκτησαν παιγνιώδη και  δημιουργική διάσταση, καλλιεργώντας την ελπίδα και τη χαρά για νέες συνεργασίες.