ΤΕΛΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ STEM ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ
Απρ 22 2023

Την Κυριακή 26 Μαρτίου 2023, στο Κλειστό Γυμναστήριο του Κολλεγίου Αθηνών, στο Ψυχικό Αττικής, πραγματοποιήθηκε η τελική φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού STEM & Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του WRO Hellas. Στο διαγωνισμό συμμετείχαν περισσότερες από 300 ομάδες και περισσότεροι από 1000 μαθητές, από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας, ηλικίας από 6 έως 18 ετών.  Ο φετινός Πανελλήνιος Διαγωνισμός διοργανώθηκε για 9η συνεχή χρονιά από τον WRO Hellas με Στρατηγικό Συνεργάτη την COSMOTE και τελεί υπό την αιγίδα της ΑΕ Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός αποτελεί έναν μοναδικό τρόπο, για να κατανοήσουν οι μαθητές τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς, να μάθουν να σκέφτονται ως μηχανικοί, να αναπτύξουν την ικανότητά τους στην επίλυση προβλημάτων και να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους. To θέμα του φετινού διαγωνισμού ήταν «Η πόλη που ονειρεύομαι – Smart city».

Τα Αρσάκεια Σχολεία Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα οι  όμιλοι Απογευματινών Δραστηριοτήτων συμμετείχαν με έξι (6) ομάδες στο διαγωνισμό, τρεις στο Δημοτικό και τρεις στο Γυμνάσιο. Στο Γυμνάσιο, όλες οι ομάδες συμμετείχαν στην κατηγορία Regular. Σκοπός της κατηγορίας ήταν κάθε ομάδα να δημιουργήσει το δικό της ρομπότ και να το προγραμματίσει, ώστε να εκτελέσει την αποστολή της κάθε χρονιάς.

Φέτος, στην κατηγορία των αρχαρίων, τα ρομπότ έπρεπε να δημιουργήσουν μια τρίλιζα, όπου, ανάλογα με το κωδικό όνομα που κληρωνόταν πριν τον αγώνα, αυτή θα έπρεπε να είναι κατακόρυφη, οριζόντια ή διαγώνια. Κάθε ομάδα διαγωνιζόταν μόνη της.

Στην κατηγορία των προχωρημένων, η αποστολή ήταν πιο σύνθετη, και οι ομάδες διαγωνίζονταν σε ζευγάρια. Δύο τουβλάκια ήταν τοποθετημένα με τρόπο, ώστε να δυσκολεύουν τη δημιουργία της τρίλιζας, και επιπλέον κάθε ομάδα έπρεπε να αναφέρει, με κατάλληλο πρόγραμμα και κίνηση του ρομπότ στην πίστα, το είδος της τρίλιζας που δημιούργησε η αντίπαλη ομάδα. Για επιπλέον πόντους, ένας κανόνας-έκπληξη ανακοινώθηκε το ίδιο πρωί στις ομάδες.

Η Πανδώρα-Γλυκερία Τσιρά και ο Χρόνης Παναγιωτίδης της Α΄ Γυμνασίου συμμετείχαν με την ομάδα Αρσάκειο_Bots στη Regular Αρχαρίων, και κατέλαβαν την 22η θέση από τις 60 ομάδες που συμμετείχαν στην κατηγορία. Στους προχωρημένους συμμετείχαν οι Κατερίνα Αραμπατζή, Βασιλική-Ιουλία Τσιρά και Ζώης Γήτας της Α΄ Λυκείου, με την ομάδα ΟΑΣΘ_60Β, που προκρίθηκαν στη φάση των 16 και οι Κωνσταντίνα Οικονόμου, Ανδρέας Μανωλόπουλος και Σπύρος Μπάμπας, της Γ΄ Γυμνασίου, που έφτασαν μέχρι τη φάση των 8.

Η κατηγορία της Regular Αρχαρίων εκπροσωπήθηκε από πέντε ομάδες των Αρσακείων Σχολείων Εκάλης και Ψυχικού (δύο και τρεις ομάδες αντίστοιχα), εκ των οποίων οι τέσσερεις κατατάχθηκαν στην πρώτη δεκάδα.

Η προπόνηση και καθοδήγηση όλων των μαθητών των Ομίλων Απογευματινών Δραστηριοτήτων στα Αρσάκεια Σχολεία Θεσσαλονίκης έγινε από εκπαιδευτικούς του STEM Education Θεσσαλονίκης, ο οποίος έχει αναλάβει τη διδασκαλία του Ομίλου STEM & Ρομποτικής στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Φοίβος-Παναγιώτης Φιλιππίδης ήταν ο βασικός προπονητής για το Γυμνάσιο και την Open Κατηγορία του Δημοτικού, η κ. Ελίνα Καραγιαννίδου ήταν η προπονήτρια του ποδοσφαίρου, ο κ. Μιχάλης Μπακάλογλου έδρασε ενισχυτικά για όλες τις ομάδες και η Δρ. Άννα Κουμαρά βοήθησε στα μετόπισθεν.

Η επόμενη μεγάλη διοργάνωση του WRO Hellas, ο Προκριματικός Διαγωνισμός για την ελληνική αποστολή στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (World Robot Olympiad) θα πραγματοποιηθεί το Σαββατοκύριακο 24-25 Ιουνίου 2023 στην Αθήνα. Η τελική φάση του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί στην Πόλη του Παναμά, στον Παναμά, στις 7-9 Νοεμβρίου 2023. Το θέμα των αγώνων φέτος είναι «Συνδέοντας τον κόσμο».

Ας αφήσουμε τους μαθητές μας να μας μιλήσουν για την εμπειρία τους:

Αραμπατζή Κατερίνα, Α΄ λυκείου

«Προσωπική σχέση με τη ρομποτική»

Άρχισα να ασχολούμαι με τη ρομποτική από την πρώτη δημοτικού. Συγκεκριμένα, οι γονείς μου με έγραψαν τότε στον όμιλο του σχολείου και συνέχισα την ασχολία μου με αυτό από τότε, επειδή το βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και μου άρεσε πολύ. Γενικά, αφού απέκτησα και χρόνια εμπειρίας, απολαμβάνω ιδιαίτερα να πηγαίνω σε διαγωνισμούς και χαίρομαι ιδιαίτερα που το σχολείο συνεχίζει να μου δίνει αυτή την ευκαιρία. Έτσι κι αλλιώς, μέσω της ρομποτικής, μεταξύ άλλων, αποφάσισα πως στο μέλλον θέλω να ασχοληθώ με μηχανές και με τον προγραμματισμό τους.

Συνεπώς, η ρομποτική έχει παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μου και μου έχει μάθει πολλά. Γενικά, μέσα από κάθε μάθημα εξελίσσω τις ικανότητες προγραμματισμού και μέσω των διαγωνισμών ρομποτικής έχω αποκτήσει και εμπειρία ως προς τους διαγωνισμούς γενικά, αλλά και προς τη ρομποτική ειδικά. Τέλος, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα είναι το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι και κυρίως φίλοι μου αποφασίζουν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Γήτας Ζώης, Α΄ λυκείου

«Κίνητρο και προοπτικές»

Το κίνητρο για να αρχίσω την απασχόληση μου με τον τομέα των Lego και αργότερα με την ρομποτική ήταν η μεγάλη αγάπη που απέκτησα για τα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα. Έτσι, αποφάσισα να αρχίσω να εφαρμόζω και να δοκιμάζω ιδέες στην πραγματική ζωή και να δω τα αποτελέσματα.

Η χαρά μου για την επιτυχία μας μέχρι στιγμής είναι απερίγραπτη. Πρώτη χρονιά σε ομάδα ρομποτικής, και εμφάνιση σε πανελλήνιο διαγωνισμό, και ήδη είχαμε επιτυχία. Στόχος της ομάδας για το μέλλον είναι να καταφέρουμε να προκριθούμε στην Ολυμπιάδα όπου θα μας χαρίσει ένα εισιτήριο με προορισμό, αργότερα, τον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής. 

Μετά την φετινή εμπειρία μου, θα σύστηνα την ενασχόληση με τη ρομποτική ανεπιφύλακτα σε φίλους και γνωστούς, οι οποίοι θέλουν να πραγματοποιήσουν ιδέες τους και να δοκιμάσουν την φαντασία τους άμεσα. Η ρομποτική μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη ιδεών και στην πραγματοποίηση τους.