Επίσκεψη στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών
Νοέ 7 2023

τα παιδιά απέναντι στο έργο του Μιχάλη και της Αγνής Κατζουράκη

Α. Η επίσκεψη   Συναντήσεις-Incontri

Την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2023, οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Β1 και Β2 «συνάντησαν» τα έργα του Μιχάλη και της Αγνής Κατζουράκη στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό ζευγάρι στη ζωή και την εργασία, που συνένωσε τη γραφιστική με την «καθαρή» τέχνη. Περισσότερα από 170 έργα, ζωγραφικά, γλυπτά και αφίσες εκτίθενται στον ισόγειο χώρου του Ιδρύματος παρουσιάζοντας την πορεία των δύο καλλιτεχνών, την έμπνευση, την αναζήτηση και τις δραστηριότητές τους τόσο στις παράλληλες πορείες τους όσο και στα σημεία της καλλιτεχνικής συνάντησής τους και τις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις.

Β. Στη διάρκεια της επίσκεψης

Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να δουν τις δημιουργίες των καλλιτεχνών από τη δεκαετία του 50 και έπειτα, τους εξηγήθηκε πώς το αστικό τοπίο για τον ένα και το φυσικό τοπίο για την άλλη αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης τόσο για έργα τέχνης όσο και για αφίσες. Παρουσιάστηκαν επίσης και στοιχεία από τους πειραματισμούς των καλλιτεχνών με υλικά απλά, της καθημερινής ζωής ,που συχνά δεν περιμένουμε ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν καλλιτεχνικά. Τέτοια υλικά όπως ο καθρέφτης, τα σπασμένα μπουκάλια, φώτα νέον, led, τυπογραφικοί σφιγκτήρες, μεταλλικές περσίδες και σωλήνες με φως, χαρτί οντουλέ ,τα οποία αποδίδουν μια νέα φρεσκάδα στο έργο τους.

Με κάποια από αυτά τα υλικά κλήθηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριές μας να συνθέσουν τα δικά τους έργα, στο τέλος της περιήγησής τους στην έκθεση, και να παρουσιάσουν τις δικές τους διαδρομές της ψυχής,  όπως ακριβώς έκαναν οι Μιχάλης  και Αγνή Κατζουράκη.

Σε αυτή τη «συνάντηση» τους μαθητές συνόδευσαν η φιλόλογος κα Αντωνία Βουλγαράκη, ο μαθηματικός κ. Αλέξης Μάντζιος και η καθηγήτρια Γαλλικών κα Σοφία Καρασάββα.

Γ. Μετά την επίσκεψη

Στο πλαίσιο του μαθήματος «αρχές φιλοσοφίας» και με σημείο αναφοράς το κεφάλαιο του σχολικού εγχειριδίου το σχετικό με τον πολιτισμό και την τέχνη, με την αισθητική γενικότερα, ασχοληθήκαμε με την αποτίμηση της επίσκεψης και τις εντυπώσεις που μας είχε δημιουργήσει. Συζητήσαμε για το τι είναι τέχνη, ποια είναι η επίδρασή της πάνω στους ανθρώπους, πώς ορίζουμε το ωραίο και το όμορφο και τι αποκομίσαμε από την επίσκεψη.  Οι μαθητές και μαθήτριες του Β1  κατέγραψαν εντυπώσεις και σκέψεις.

Η Γλυκερία σημειώνει «ένιωσα μια έλξη και να ταυτίζομαι περισσότερο με τα έργα της Αγνής η οποία έχει ως έμπνευση της τον άνθρωπο. Κοιτώντας τα έργα, μου περνούσαν από το μυαλό πολλές σκέψεις αλλά ταυτόχρονα μου προκαλούσαν μια γαλήνη. Αυτή η έκθεση θα γίνει πάτημα για επίσκεψη και σε άλλα μουσεία στο μέλλον και εκτός σχολείου. . Έμπνευση. με αυτή τη λέξη θα περιέγραφα τη δική μου εμπειρία στην έκθεση αυτή.»

Ο Κώστας Γκ. δηλώνει ότι «μου άρεσε ότι στην πλειοψηφία τα χρώματα ήταν .Επίσης ένα στοιχείο που μου άρεσε ήταν ότι στο τέλος ο καθένας μας μπορούσε να αναπαραστήσει ένα δικό του έργο»

Ο Γιώργος λέει «Μου άρεσε το γενικότερο θέμα της έκθεσης και ότι η επίσκεψη εκεί ήταν μια διαφορετική μορφή μαθήματος. Μου έκανε εντύπωση η απεικόνιση στοιχείων ετερόκλητων που όμως συνδυάζονται, πράγμα που με έβαλε σε σκέψεις.

Η Κατερίνα διαπιστώνει πώς «η επίσκεψη στο μουσείο ήταν ένας διαφορετικός τρόπος να κάνουμε μάθημα. Μου άρεσε που οι δύο καλλιτέχνες κατάφεραν ο ένας να δίνει έμπνευση στον άλλον. τα έργα με έβαλαν σε σκέψεις και μετά με τη συζήτηση, με έκαναν να καταλάβω πράγματα και για τον εαυτό μου. μέσα από αυτή την έκθεση παρατήρησα την ομορφιά διαφόρων καθημερινών πραγμάτων που δεν τους δίνουμε συχνά σημασία»

Ο Απόστολος συμφωνεί με την Κατερίνα ότι «η επίσκεψη στο μουσείο ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία ενός διαφορετικού μαθήματος».  Η προτίμησή του όμως είναι διαφορετική. «Το ενδιαφέρον μου τράβηξαν τα έργα του Μιχάλη Κατζουράκη καθώς εκφράζονταν με διάφορους καλλιτεχνικούς τρόπους και δημιουργούσαν έντονες εντυπώσεις»

Ο  Γιάννης Γκ. θεωρεί ότι «η επίσκεψη στο μουσείο ήταν μια ωραία εμπειρία» και σημειώνει «τα έργα τέχνης αυτά μου άρεσαν πολύ γιατί του άνδρα είχε ως θέμα το αστικό τοπίο και της γυναίκας στο φυσικό και παρ όλα αυτά είχαν κοινά σημεία και χρησιμοποιούσαν πολύ το συμβολισμό»

Η Ιωάννα σημειώνει επιγραμματικά:
μια άλλη μορφή μαθήματος
πολύ πρωτότυπη η έκθεση και το θέμα
η δραστηριότητα στο τέλος δημιουργική και ευχάριστη
η ξεναγός ευχάριστη
το κλίμα αναζωογονητικό μοντέρνο και επίκαιρο.