eTwinning: « L’inclusion via les fables!»
Ιούλ 11 2024

Οι μαθητές και μαθήτριες του Γαλλικού Τμήματος της ΣΤ΄ τάξης του Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης, από τις 15 Σεπτεμβρίου 2023 έως τις 14 Ιουνίου 2024, με την καθοδήγηση των καθηγητριών τους κ. Γιώτας Γάτση και Βίκυς Γερασοπούλου, συμμετείχαν στην υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού έργου στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δράσης eTwinning (διαδικτυακή αδελφοποίηση σχολείων). Κατά τη διάρκεια του έργου αυτού, συνεργάστηκαν με μαθητές και μαθήτριες από το Δημοτικό Σχολείο των  Εκπαιδευτήριων Μπουγά και από το Ecole Élémentaire de la Genette (La Rochelle, France).

Ο τίτλος του έργου είναι: “L’inclusion via les fables” (Η συμπερίληψη μέσα από τους μύθους), με κύριους άξονες τους μύθους του Αισώπου και του Jean de La Fontaine. Το eTwinning είναι μια ευρωπαϊκή δράση που προσφέρει στους εκπαιδευτικούς από τις συμμετέχουσες χώρες τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με άλλα ευρωπαϊκά σχολεία, προκειμένου να πραγματοποιήσουν με τους/τις μαθητές/τριές τους εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά έργα χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία.

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος που υλοποίησαν οι μαθητές μας ήταν η ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών/τριών δύο ή περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών, χρησιμοποιώντας τη Γαλλική γλώσσα. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, προωθήθηκε η ανάπτυξη γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, η εξοικείωση με την ξένη γλώσσα και η γνωριμία με τον πολιτισμό της άλλης χώρας μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας με συνομηλίκους στη Γαλλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είχαν την ευκαιρία, εκτός από την επικοινωνία μέσω email, να συμμετέχουν σε διαδικτυακές ζωντανές συναντήσεις, να στείλουν ηχογραφημένα μηνύματα και βίντεο, καθώς και υλικό που παρήγαγαν στο πλαίσιο των δράσεων που υλοποιήθηκαν. Γενικότερα, μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, προάγονται οι διαπολιτισμικές εμπειρίες και ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των σχολείων, εμπλουτίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία.

Πιο συγκεκριμένα στο έργο αυτό, τρία σχολεία: το Αρσάκειο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, το Δημοτικό Σχολείο των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά Καλαμάτας και το Γαλλικό Δημοτικό Σχολείο Genette, είχαν την ευκαιρία να ενισχύσουν τη διαπολιτισμική επαφή μέσω παραμυθιών του Αισώπου και του La Fontaine. Οι μαθητές συζήτησαν για τους μύθους και εξερεύνησαν πώς προάγεται η συμπερίληψη μέσω της αλληγορίας.  Ο Αίσωπος, Έλληνας αφηγητής μύθων της αρχαιότητας, ήταν γνωστός για τις αφηγηματικές του ικανότητες. Οι μύθοι του μεταδίδονταν προφορικά για αιώνες μέχρι που συγγραφείς όπως ο Φαίδρος αποφάσισαν να τους καταγράψουν. Από την άλλη, ο Jean de la Fontaine, ο πιο γνωστός Γάλλος μυθογράφος, εμπνεύστηκε άμεσα από τους μύθους του Αισώπου για να γράψει τους δικούς του. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συγκρίνουν τους μύθους και να γνωρίσουν τους δύο δημιουργούς. Καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη και παρατήρησαν πώς οι μύθοι των δύο δημιουργών αλληλοεπιδρούν, δημιουργώντας ένα πλαίσιο αμοιβαίας κατανόησης και συμπερίληψης. Επιπλέον, οι μαθητές ανέπτυξαν πολύγλωσσα προϊόντα που προάγουν τη συμπερίληψη στον πολυπολιτισμικό μας κόσμο».

Αναλυτικά, το χρονοδιάγραμμα με τα στάδια των εργασιών του προγράμματος ήταν το εξής:

· Σεπτέμβριος-Οκτώβριος: Παρουσίαση των μαθητών στο κοινό padlet.

· Νοέμβριος: “Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχαν συμπεριληπτικά παραμύθια με ζώα.” Συνάντηση σχολείων και ανάγνωση των μύθων.

· Δεκέμβριος: Ανταλλαγές Χριστουγεννιάτικων καρτών.

· Ιανουάριος: Εργασία με τα εξώφυλλα. Γλωσσική αφύπνιση από τον Αίσωπο στον La Fontaine.

· Φεβρουάριος: Συζήτηση για τον Αίσωπο και τον La Fontaine.

· Μάρτιος: “Ζώα και μύθοι…ας ανακαλύψουμε μαζί τους μύθους.” Δημιουργία παρουσιάσεων στις δύο γλώσσες.

· Απρίλιος: “Μύθοι και εντυπώσεις μας…μύθοι στα κόμικς;”

· Μάιος-Ιούνιος: “Λοιπόν, τι είναι η συμπερίληψη μέσω της αφήγησης;”

Σημειώνεται ότι τον μήνα Μάιο, στο πλαίσιο μιας επιτόπιας παρακολούθησης εργασίας (job shadowing) του προγράμματος Erasmus+, είχαμε την χαρά να υποδεχτούμε εκπαιδευτικούς από το σχολείο της πόλης La Rochelle στη Γαλλία, οι οποίοι υλοποίησαν ένα εργαστήριο για τους μύθους με τους γαλλόφωνους μαθητές της ΣΤ’ τάξης.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις δημιουργίες των μαθητών και των μαθητριών μας :

https://padlet.com/gatsip/e-twinning-inclusion-via-les-contes-45p1cam4uieoinq8