Δευτεροβάθμιες εξισώσεις στην Python. Να εμπιστευτούμε το chat gpt;
Οκτ 31 2023

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα [EU Code Week] 2023

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και τη φετινή σχολική χρονιά 2023-2024, το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα, η οποία διεξήχθη πανευρωπαϊκά στις 7-22 Οκτωβρίου. Περισσότερες πληροφορίες για τη διοργάνωση μπορείτε να βρείτε εδώ.

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Α΄ Λυκείου είχαν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στη γλώσσα προγραμματισμού Python 3.0, ενώ στη συνέχεια διερεύνησαν τα αποτελέσματα που θα έδινε το chat gpt στην περίπτωση που επέλεγαν να εμπιστευτούν το διάσημο chat bot, ώστε να αντλήσουν από εκεί το ζητούμενο πρόγραμμα γραμμένο σε Python.

Πιο αναλυτικά, στο πρώτο στάδιο, οι μαθητές και οι μαθήτριες ήρθαν σε επαφή με την αλγοριθμική σκέψη αναπτύσσοντας διακριτά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν προκειμένου να λύσουν μία δευτεροβάθμια εξίσωση. Τα παιδιά στη συνέχεια, με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Πληροφορικής Βασιλικής Αργυροπούλου, μετέτρεψαν τον αλγόριθμο που είχαν αναπτύξει σε πρόγραμμα χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες εντολές εισόδου/εξόδου, καθώς και της δομής πολλαπλής επιλογής στην Python.

Στο τελικό στάδιο, οι μαθήτριες και οι μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με ένα πολύ επίκαιρο ερώτημα. Θα μπορούσαν, αντί να προσπαθήσουν οι ίδιοι να γράψουν τον κώδικα, αφιερώνοντας χρόνο και κόπο, να αναθέσουν στο chat gpt τη συγγραφή του; Διερευνήθηκε τι θα εμφάνιζε το chat gpt, αν του είχε ζητηθεί να παραγάγει έτοιμο τον κώδικα που είχε ήδη υλοποιηθεί από τα παιδιά. Με αυτόν τον τρόπο δόθηκε αρχικά η ευκαιρία να σχολιαστούν στην τάξη τα διαφορετικά αποτελέσματα που δίνει το chat gpt, ανάλογα με το περιεχόμενο του ερωτήματος [prompt] που τίθεται.  Έπειτα, έγιναν ουσιαστικές παρατηρήσεις αναφορικά με το περιεχόμενο του κώδικα. Δουλεύει σωστά ο κώδικας σε κάθε περίπτωση; Σε κάποια σημεία εντοπίστηκαν ατέλειες και σημεία προς βελτίωση.

Συμπερασματικά, τα παιδιά αντιλήφθηκαν πως πρόκειται για ένα πολύ ισχυρό εργαλείο Τεχνητής Νοημοσύνης, το οποίο σίγουρα μπορεί να εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο στους χρήστες του. Παρολ’ αυτά, μέσα από το παράδειγμα επίλυσης μιας δευτεροβάθμιας εξίσωσης, οι μαθήτριες και οι μαθητές κατανόησαν πως αν, ως χρήστες τέτοιων εργαλείων, δεν κατέχουν την προαπαιτούμενη γνώση που τους έχει διδαχθεί, μπορεί εύκολα να οδηγηθούν σε απαντήσεις, οι οποίες παρουσιάζουν ελλείψεις ή επιδέχονται βελτιώσεων. Η διαδικασία της μάθησης και της κατάκτησης της γνώσης είναι σίγουρα πολύ πιο απαιτητική από ένα απλό prompt σε ένα chat bot.