9th ATSMUN :“C.P.R-Cooperation Prevention Resilience/The world at breaking point: truth or dare?”
Νοέ 26 2023

Με αθρόα συμμετοχή και ιδιαίτερο ενθουσιασμό, το Αρσάκειο Γυμνάσιο και Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης πήραν και φέτος μέρος για ένατη συνεχή χρονιά στο 9ο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών των Αρσακείων Σχολείων Πατρών (9th ATSMUN), με τίτλο C.P.RCooperation Prevention Resilience/The world at breaking point: truth or dare?”, το οποίο πραγματοποιήθηκε στα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών από 2 έως 5 Νοεμβρίου 2023. Στο Συνέδριο συμμετείχαν πάνω από 650 μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίων και Λυκείων, σε ρόλο διπλωματών, από όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.

Το Συνέδριο λειτούργησε ως προσομοίωση των εργασιών του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών. Σύμφωνα με τους κανόνες του MUN, οι μαθητές/τριες συζήτησαν αποκλειστικά και μόνο στα Αγγλικά, την επίσημη γλώσσα του συνεδρίου, εκπροσωπώντας χώρες διαφορετικές από τη δική τους, όπως ακριβώς θα έπραττε ένας πραγματικός διπλωματικός αντιπρόσωπος στο πλαίσιο μιας Συνδιάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών. Ως εκ τούτου, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριές μας να βελτιώσουν τις ρητορικές τους ικανότητες, να τελειοποιήσουν τις γνώσεις τους στην αγγλική γλώσσα και να αποδεχτούν τον διάλογο ως μοναδικό μέσο επίλυσης των διαφορών.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια τού 9ου ATSMUN, οι μαθητές/τριες-σύνεδροι του Αρσακείου Γυμνασίου-Λυκείου Θεσσαλονίκης διερεύνησαν την πολιτική του Βελγίου, του Εκουαδόρ, της Ιρλανδίας, της Νέας Ζηλανδίας, της Νορβηγίας, της Πορτογαλίας και της Σουηδίας πάνω σε θέματα ημερήσιας διάταξης, ταυτίστηκαν με ηγετικούς ρόλους, και δημιούργησαν συμμαχίες για να προτείνουν συναινετικές λύσεις με τη μορφή ψηφισμάτων (resolutions). Στις τέσσερις Επιτροπές της Γενικής Συνέλευσης (GA1, GA3, GA4, GA6 Committees) τα φλέγοντα ζητήματα που συζητήθηκαν διεξοδικά ήταν: οι σύγχρονες υβριδικές μορφές πολέμου, η ανάπτυξη μιας πολυμερούς συμφωνίας κατά της χρήσης εκρηκτικών όπλων σε κατοικημένες περιοχές, η ηθική των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και οι επιπτώσεις της στα ανθρώπινα δικαιώματα, η πρόληψη των καταναγκαστικών εξαφανίσεων σε ζώνες που έχουν πληγεί από συγκρούσεις, η αντιμετώπιση του ζητήματος της πράσινης αποικιοκρατίας, οι επιπτώσεις της διεθνούς παρέμβασης σε περιπτώσεις παραβίασης της κρατικής κυριαρχίας, η εφαρμογή ενός παγκόσμιου κράτους δικαίου για τα εγκλήματα πολέμου στην Ουκρανία και οι προκλήσεις όσον αφορά στην ιδιοκτησία και την αποκατάσταση των αντικειμένων πολιτιστικής αξίας. Στη συνέχεια, τα ψηφίσματα των παραπάνω επιτροπών συζητήθηκαν στην Γενική Ολομέλεια (General Assembly), οδηγώντας στο επιτυχημένο κλείσιμο των εργασιών του συνεδρίου. Ο μαθητής της Α’ τάξης Λυκείου, Ιωάννης Ρεφανίδης, εκπρόσωπος του Βελγίου στην Ειδική Επιτροπή Πολιτικών Ζητημάτων και Αποαποικιοποίησης (GA4-SPECOL), εντυπωσίασε με τις γνώσεις του πάνω στα θέματα της ημερήσιας ατζέντας και την διπλωματική του δεινότητα και επάξια εξελέγη ως ο Καλύτερος Σύνεδρος (Best Delegateαπό το προεδρείο της επιτροπής του.

Παράλληλα διεξήγαγαν τις εργασίες τους οι Eπιτροπές εκτός Γενικής Συνέλευσης (NonGA Committees). Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο Οικονομικών και Κοινωνικών Θεμάτων (ECOSOC) διερεύνησε τον μετασχηματισμό της οικονομίας και της διακυβέρνησης του νερού στο πλαίσιο της αφρικανικής κρίσης καθώς και την αντιμετώπιση των προκλήσεων μιας ενδεχόμενης μετάβασης σε μια πράσινη και κυκλική οικονομία στις αναπτυσσόμενες χώρες. Επιπρόσθετα, η Επιτροπή  Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) συζήτησε τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνη για τη δημιουργία ενός υγιούς περιβάλλοντος και την πρόληψη μιας μελλοντικής εξάπλωσης ασθενειών και με την αντιστροφή της απώλειας και της υποβάθμισης των δασών. Αντίστοιχα, η Επιτροπή Αναπτυξιακού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNDP) ασχολήθηκε με την ενίσχυση των προγραμμάτων μείωσης του κινδύνου καταστροφών και της ανθεκτικότητας σε κράτη που πλήττονται από κρίσεις καθώς και με την γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ των φύλων για τη διασφάλιση της προστασίας των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Κατά το ίδιο διάστημα, η Επιτροπή Διάσκεψης Έτους 2023 για την Κλιματική Αλλαγή (COP28) διαβουλεύτηκε ως προς τη διατήρηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη στο όριο του 1,5 βαθμού Κελσίου και τη σταδιακή κατάργηση όλων των ορυκτών καυσίμων.

Τέλος, το Συμβούλιο Ασφαλείας (Security Council) εξέτασε την κατάσταση στην Λιβύη και το ενδεχόμενο καθιέρωσης ενός παγκόσμιου πλαισίου δράσης κατά της τρομοκρατίας και του βίαιου εξτρεμισμού. Η χαρά και η περηφάνια όλων μας ήταν έκδηλη, καθώς τη φετινή προεδρία αυτού του τόσο σημαντικού οργάνου του Ο.Η.Ε ανέλαβαν, κατόπιν επιτυχημένης συνέντευξης, η μαθήτρια της Β’ τάξης Λυκείου, Αθανασία Μπαλάση, σε ρόλο προέδρου επιτροπής (President), και ο τελειόφοιτος μαθητής Λυκείου, Απόστολος Ρεφανίδης, σε ρόλο αντιπροέδρου επιτροπής (Deputy President). Και οι δύο μαθητές μας προέδρευσαν και συντόνισαν με απόλυτη επιτυχία τις εργασίες του Συμβουλίου Ασφαλείας, χάρη στη βαθιά γνώση τόσο των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης όσο και των κανονισμών του Συμβουλίου. Μέσα από τις διαμεσολαβητικές τους παρεμβάσεις, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην αποφυγή συγκρούσεων και την επίλυση κρίσεων με όπλο τον δημοκρατικό διάλογο. Μπορείτε να παρακολουθήσετε τον αποχαιρετιστήριο λόγο της μαθήτριας-προέδρου του Συμβουλίου Ασφαλείας στην Τελετή Λήξης (Closing Ceremony) πατώντας εδώ.

Οι είκοσι (22) μαθητές και μαθήτριες-εκπρόσωποι από τις Α΄, Β’ & Γ’ τάξεις του Λυκείου μας που συμμετείχαν στο συνέδριο ήταν οι: Αποστολίδου Βασιλική (UNDPNew Zealand), Βασιλάκης Μιχάλης (GA6-Belgium), Βρόντος Δημήτρης (GA6-Norway), Δάκου Μυτρώ (GA6-Ireland), Δαύρης Άνθιμος (GA6-Sweden), Δημητρίου Δημήτρης (COP28-New Zealand), Ιωάννου Θεανώ (UNDPNorway), Καλτσίκης Θωμάς (GA6-New Zealand), Κελεκτσόγλου Αντώνης (GA6-Portugal), Κολτσάκη Δήμητρα (Security CouncilIreland), Κυριαζοπούλου Χριστίνα (COP28-Ireland), Λεβέντη Ηλέκτρα (GA1-Ireland), Μανωλόπουλος Ανδρέας (GA1-Norway), Μπαλάση Αθανασία (Security Council President), Μπάμπας Σπύρος (GA1-Sweden), Ντίτριχ Λίζα (GA1-Portugal), Ρεφανίδης Απόστολος (Security Council Deputy President), Ρεφανίδης Γιάννης (GA4-Belgium), Σουντουλίδου Πωλίνα (Security CouncilEcuador), Τσιρά Βάλια (GA1-New Zealand), Φραγκίδης Αλέξανδρος (GA1-Belgium), Χαρίτου Μαρία (GA4-Ecuador).

Την αντιπροσωπία των μαθητών προετοίμασαν και συνόδευσαν οι καθηγητές Αγγλικών κ. Βασιλική Κωσταρά, κ. Αγλαΐα Σταυρίδου και κ. Ευάγγελος Δήμος.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξία έχουν τα σχόλια των μαθητών/τριών μας σχετικά με την συμμετοχή τους στο Συνέδριο:

Every year I am asked to write feedback on those three days at the ATSMUN conference and every year it becomes more challenging than last year. How can I fit all the debates, amendments and speeches but most importantly all the memories, feelings and experiences in one paragraph? Yet, this year it has been even more challenging than ever before since I had the honour to serve as the President of my beloved Security Council. Not only was the highlight of my MUN journey as a delegate in the Security Council, but it was in that very same committee where I met some of my favourite MUN people, whom I can now call my best friends. In this year’s ATSMUN, I had a first-hand experience of presiding, taking the lead, taking responsibility, guiding delegates, but, most importantly, I had great fun. I have grown up MUN-wise in the ATS family and no matter how many times I have done this, the final day of the conference and the last goodbyes remain difficult, bringing the sweetest tears to my eyes. Even so, I have to follow Mr. S. J. Taylor’s advice to remain optimistic by quoting my own words, so reminiscent of the very first time I wrote MUN feedback: “ATSMUN, Security Council in special, till we meet again…”

Αθανασία Μπαλάση Β3

 

Although this was my second MUN conference, it was very different from the first one. All the student chairs were friendly to us and they advised us on how we should write either a resolution paper or a speech. Moreover, they encouraged us to stand up and speak without feeling ashamed or nervous. I must admit that I enjoyed this year’s MUN conference much more. This is probably due to the fact that I delivered numerous speeches and I was more helpful and useful in organizing our resolution paper by copying some of my clauses. Furthermore, I had the opportunity to listen to more speeches and ideas coming from delegates who had already participated in previous MUN conferences and were, thus, more prepared and experienced than me. Additionally, the second thing I enjoyed most after debating time was lobbying, and the way all delegates collaborated with each other in order to draft and submit a common resolution paper. Finally, I made some new friends, not only from Thessaloniki but also from other countries. All in all, I would love to attend a future MUN conference, since I have now fully grasped its rules and procedures.

Θεανώ Ιωάννου Α1

 

The 9th ATSMUN was a really enjoyable experience for me. Since it was my first time attending a Model UN, I was really nervous before but also during the conference. However, attending the conference not only provided me with new knowledge, but also helped me improve my public speaking skills as well as become acquainted with the MUN world as a whole. Overall, it was a unique experience, which I would definitely wish to enjoy again in the future!

Ηλέκτρα Λεβέντη Α2

 

This three-day Model UN in Patras, the celebrated ATSMUN conference, has left an indelible impression on me. Not only was it amusing, but also highly educational. We acted like real United Nations delegates, each one representing a different country, and negotiated on hotly debated topics. Overall, it was a very fruitful conference and I hope I will be given more opportunities to participate in such conferences again in the near future.

Ανδρέας Μανωλόπουλος Α2

 

My MUN experience was really positive. Personally, I believe it was an excellent way to spend these three days. Even though it was a very serious and professional conference, I still managed to meet many new people and make new friends. Furthermore, I got to spend lots of extra time with my friends while taking part in a very enjoyable event. During the conference, I had the chance to debate on some very important issues, such as that one of hybrid warfare. Through fruitful discussions and negotiations with other delegates, we managed to come up with viable solutions and hopefully help save the entire world. The whole procedure and our committee topics were really interesting and even researching them was quite fascinating. Finally, the GA was quite intriguing as I had the opportunity to work with hundreds of other delegates and discuss many other issues different from the ones we conversed upon during our committee sessions.

Σπύρος Μπάμπας Α3

What better way to spend your weekend than being dressed in a suit, representing a real United Nations delegate, and expressing your country’s policy on major global issues? During the ATSMUN conference, I could do all that and I was also given the opportunity to debate against other student delegates, expand my knowledge on current, real-world problems, practice my communication skills using formal language and above all, meet lots of new people. At first, we formed two alliances in order to draft resolutions, then we debated upon them and lastly, during the final day, we presented them to the General Assembly. The ATSMUN conference left me with nothing but unforgettable memories. The committee works, the student delegates, the jokes we shared and the friendly atmosphere turned this conference into a unique experience that I would definitely recommend to everyone. I cannot wait to join again next year.

Γιάννης Ρεφανίδης Α4

 

This year’s conference was by far the one Ι was mostly interested in, taking into account that this was my second consecutive year of participation and, thus, I was more familiar with the whole procedure. The topics assigned to my committee also contributed to my decision to join the Security Council, which proved to be both a unique opportunity to face contentious global issues and seize the opportunity to propose resolutions and take action. The delegates I had the honor to be working with were the kind of people you could openly debate with, which was actually the factor that not only facilitated the conference proceedings, but also made the whole experience really enjoyable since I met new young people, interested in becoming active global citizens. I do not have any complaints regarding the conference; it was a truly amazing experience, which helped me acquire useful knowledge and the necessary skills for any future project.

Πωλίνα Σουντουλίδου Α4

 

Recently, we spent a long weekend at Arsakeia Schools of Patras, attending the Model UN, ATSMUN. That was my second participation in the conference, and my third MUN experience in total. I enjoyed the forum as well as the trip itself. Even though I was quite nervous at first, I quickly managed to leave my preoccupations behind. I was in a teeming committee with 60 other delegates, which did make the whole experience more challenging yet even more fascinating. I have to admit it was an excellent opportunity for me to improve my general knowledge and socialize. Last but not least, I really enjoyed dressing up formally and getting into character, something which I definitely do not do every day.

Βάλια Τσιρά Α4

 

ATSMUN was a fantastic experience. We had the opportunity to step into the shoes of real country representatives and negotiate upon hotly-debated issues. We joined forces with other delegates to write resolution papers for each of our two agenda topics and we were even required to present them to the rest of the GA committees during the General Assembly session.  Overall, this three-day educational trip was an amazing experience and I really hope to be given the opportunity to attend another MUN conference in the future.

Αλέξανδρος Φραγκίδης Α4