Στο πλαίσιο τού Πολιτιστικού Προγράμματος με θέμα «Το αρχαίο θέατρο τής Μίεζας και η σχολή τού Αριστοτέλη», οι μαθητές τού Γ1 παρακολούθησαν το δεύτερο μέρος τής παρουσίασης, για τη σύνδεση τού Ευριπίδη με τον Αριστοτέλη ως προς την τέχνη τής τραγικής ποίησης. H 2η παρουσίαση, όπως και η πρώτη, έγινε από την Συντονίστρια των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης και με διδακτορικές σπουδές στον Αριστοτέλη, δρ Αικατερίνη Ιωακειμίδου. Συγκεκριμένα την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2018στη Βιβλιοθήκη των Αρσακείων Σχολείων, οι μαθητές γνώρισαν τις βασικές αρχές τής «αριστοτελικής ποιητικής» και εξοικειώθηκαν με την έννοια των αρχαίων πηγών και την αξιοποίησή τους.
Με αφορμή ποικίλα δημοσιεύματα στον εγχώριο και στον διεθνή τύπο για περιπτώσεις που προσιδιάζουν στον αρχαίο μύθο τής Μήδειας, ξεκίνησε μια συζήτηση για την ομώνυμη τραγωδία τού Ευριπίδη, η οποία συγκλονίζει το θεατρόφιλο κοινό κάθε φορά που ανεβαίνει στο θέατρο ή στον κινηματογράφο, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Η προσέγγιση τής απαράμιλλης τεχνικής τού τραγικού έγινε με τα εργαλεία τής αριστοτελικής ανάλυσης και επικεντρώθηκε στη φράση «πάντες ἄνθρωποι τοῦ εἰδέναι ὀρέγονται φύσει». Ο θεατής μαθαίνει μέσα από την πλοκή τού έργου πώς και γιατί προκλήθηκαν τα γεγονότα χάρη στα συναισθήματα που γεννιούνται μέσα του. Με τον τρόπο αυτό ο θεατής ταυτίζεται με τον τραγικό ήρωα, καθώς τον συμπονά (ἔλεος) και ανησυχεί μήπως πάθει τα ίδια (φόβος). Αυτό που διδάσκει η τραγωδία μέσα από τη μίμηση, δηλαδή την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων και τις αντιδράσεις τους, ο Αριστοτέλης το ανάγει σε επιστήμη χάρη στην ακρίβεια και στη σαφήνεια των παρατηρήσεων στην Ποιητική του.
Η διαχρονική αξία τού αρχαίου λόγου συμπληρώνεται από τον τρίτο κλάδο τής αρχαίας αττικής πεζογραφίας, δηλαδή από την ιστορία. Στη μελέτη τής ανθρώπινης συμπεριφοράς ο Θουκυδίδης παραδίδει το έργο του «κτῆμα ἐς ἀεί» στις νεώτερες γενεές, καθώς αναζητεί με πάθος την πραγματικότητα μέσα από την αλήθεια κάθε πλευράς. Οι τρεις τους διατηρούν τα σκήπτρα στην παγκόσμια ιστορία, όπως αποδεικνύεται από επιστημονικές αναλύσεις διεθνούς κύρους (MIT, πρόγραμμα PANTHEON), που φέρουν τον Αριστοτέλη στην πρώτη θέση μεταξύ των διασημότερων ανθρώπων όλων των εποχών. Φιλοσοφία, Θέατρο και Ιστορία παραμένουν οι μεγάλες αγάπες των σκεπτόμενων και ευτυχισμένων ανθρώπων παντού και πάντοτε!
Ωστόσο η μελέτη των αρχαίων πηγών αποδείχτηκε ιδιαίτερα ελκυστική για τους μαθητές. Η ψηφιακή περιδιάβαση στις ιστορικές βιβλιοθήκες της Ευρώπης και τού Νέου Κόσμου με τα χιλιάδες χειρόγραφα ήταν η κορύφωση μιας νοερής πορείας που ξεκίνησε από μια τυπική αρχαιολογική ανασκαφή, για να καταλήξει μέσα από πλούσιο οπτικό υλικό στους θησαυρούς των μουσείων και των συλλογών. Εντυπωσιακή ήταν για τους εφήβους η αποκάλυψη ότι το μοναδικό σωζόμενο ἐξωτερικό έργο τού Αριστοτέλη (Ἀθηναίων Πολιτεία) ανακαλύφθηκε από την αρχαιολογική σκαπάνη στον… σκουπιδότοπο της Οξυρρύγχου! Όπως επίσης και το γεγονός ότι υπάρχουν Έλληνες που σταδιοδρομούν στο εξωτερικό, προσφέροντας τις υπηρεσίες τους στον αγώνα για τη διάσωση τού πολιτισμού από κάθε εχθρική δύναμη και τη διαφύλαξή του για τις επόμενες γενιές.
Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στον διάλογο που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια τής παρουσίασης. Οι απορίες τους πάντοτε εύστοχες και τα ερωτήματά τους καταλυτικά για την πρόοδο τού προγράμματος. Άψογα δουλεμένοι από τη φιλόλογό τους, την κ. Καρανάσιου, στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, όπως αρμόζει σε μαθητές των Αρσακείων Σχολείων. Η διαγωγή τους στις δύο αυτές συναντήσεις αναπτερώνει τις ελπίδες για τη νέα γενιά, που αναγνωρίζει την αξία τού ελληνικού πολιτισμού για το παρόν και το μέλλον τής ανθρωπότητας.
Η Παιδαγωγική Ομάδα τού Πολιτιστικού Προγράμματος θα ολοκληρώσει τη μελέτη τού Αριστοτέλη στην τρίτη και τελευταία συνάντησή της, στην οποία θα συζητηθούν τα συμπεράσματα και θα αξιολογηθεί η ανατροφοδότηση των γνώσεων από τους μαθητές.