Προ.Θε.Συ.: Η Γ’ τάξη καλλιεργεί κοινωνικές δεξιότητες (2ος και 3ος κύκλος εργαστηρίων)
Μάι 4 2023

Στο πλαίσιο του Σχολικού Συστήματος Προ.Θε.Συ. (Προώθηση Θετικών Συμπεριφορών) οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ τάξης συνέχισαν την πορεία τους προς τη μάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων, βάσει των τριών αξιών που έθεσαν στην αρχή αυτού του εγχειρήματος:  

Ευγένεια – Σεβασμός – Υπευθυνότητα (Ε.Σ.Υ.)

Έτσι, τα παιδιά στον 2ο κύκλο μαθημάτων διαπραγματεύτηκαν την έννοια της Συνεργασίας σε μικρές ομάδες. Με αφόρμηση ερωτήσεις όπως: Γιατί είναι σημαντικό να συνεργαζόμαστε, να δουλεύουμε σε ομάδες; Με ποιον τρόπο είναι καλό να γίνεται ο χωρισμός των ομάδων; Ποια συμπεριφορά είναι προτιμότερο να έχουν τα μέλη κάθε ομάδας, ώστε να πετύχουμε μια καλή συνεργασία; κ.α. ξεκίνησε μια γόνιμη συζήτηση μέσα από την οποία τα παιδιά ανέλυσαν την κοινωνική χρησιμότητα της συνεργατικής συμπεριφοράς και τους τρόπους με τους οποίους αυτή μπορεί να επιτευχθεί. Στη συνέχεια, εξοικειώθηκαν με τη γνώση σε φύλλα εργασίας, όπου αντιστοίχισαν εικόνες με προτάσεις συνεργασίας, δημιούργησαν τις δικές τους εικόνες και σλόγκαν, ενώ στο τέλος αυτών των μαθημάτων όλοι οι μαθητές/τριες μετατράπηκαν για μία εβδομάδα σε μικρούς ντεντέκτιβ με σκοπό να παρατηρήσουν και να ανακαλύψουν πράξεις συνεργασίας, είτε κατά τη διάρκεια του μαθήματος είτε κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Τα περιστατικά αυτά τα κατέγραφαν στο τέλος κάθε ημέρας δίχως την παράθεση ονομάτων και τα τοποθετούσαν στο «κουτί συνεργασίας» που δημιούργησε κάθε τμήμα. Όταν το κουτί ανοίχτηκε ακολούθησε και πάλι συζήτηση και φυσικά… επιβράβευση!! 

Στον 3ο κύκλο μαθημάτων δόθηκε έμφαση στην αξία της ασφάλειας μέσα στους χώρους του σχολείου. Αν και τα παιδιά από τις πρώτες στιγμές τους στο σχολικό περιβάλλον νουθετούνται σχετικά με την δέουσα συμπεριφορά και τους κανόνες ασφαλείας, αυτή τη φορά έλαβαν μέρος σε ένα διαδραστικό μάθημα, όπου τα ίδια αναλογίστηκαν, συζήτησαν και κατανόησαν την ουσία αυτών των κανόνων. Παρακολούθησαν ποικίλα εκπαιδευτικά σενάρια, στα οποία βρέθηκαν ικανά να ξεχωρίσουν τη σωστή από τη λανθασμένη συμπεριφορά και να προβλέψουν τους πιθανούς κινδύνους στη δεύτερη περίπτωση. Στη συνέχεια υποδύθηκαν οι ίδιοι οι μαθητές της Γ’ τάξης ρόλους σε δικά τους πιθανά σενάρια μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Το μάθημα αυτό τους βοήθησε να τηρούν πλέον τους σχολικούς κανόνες με μεγαλύτερη επίγνωση και κατανόηση.  

Έκτοτε οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν να υπενθυμίζουν κατά τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος στα παιδιά να κάνουν εξάσκηση όσων έμαθαν και να τους δίνουν άμεση και θετική ανατροφοδότηση για τις καλές συμπεριφορές τους. Συχνά οι μαθητές και οι μαθήτριες κάθε τμήματος απολαμβάνουν ένα δώρο για τη συνολική αξιόλογη προσπάθειά τους.