ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ και ΚΟΙΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Νοέ 1 2020

ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ και ΚΟΙΝΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ

ΑΡΣΑΚΕΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2020-21

*”Ομάδα Τέχνη 100 Χρόνια”

 Ο Σύλλογος Διδασκόντων του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης της Φ.Ε. πραγματοποίησε  συνεδρίαση την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020 με θέμα τον Συλλογικό Προγραμματισμό εκπαιδευτικού έργου και τη συγκρότηση ομάδων δράσεων κοινού ενδιαφέροντος και επαγγελματικής ανάπτυξης, σύμφωνα και με το άρθρο 33 του ν.4692/2020 [ΦΕΚ 111/Α/12-6-2020] για την «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

Ο Σύλλογος Διδασκόντων, συνειδητοποιώντας και συνυπολογίζοντας τις ιδιόμορφες συνθήκες που η πανδημία του covid-19 και η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση έχουν επιφέρει στη συνολική αλλά και στη σχολική πραγματικότητα, προσανατολίζει και εστιάζει τους στόχους και τις επιδιώξεις του φετινού προγραμματισμού των κοινών δράσεων του Σχολείου σε τρεις τομείς παρέμβασης:

(i) Καλλιέργεια και Ανάπτυξη κοινωνικής συνείδησης και αισθήματος κοινωνικής ευθύνης στο σύνολο των μελών της σχολικής κοινότητας

Ο στόχος (i) αφορά και αγγίζει το σύνολο της εκπαιδευτικής λειτουργίας και του παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου, καθώς συμβάλλει στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών με δημοκρατική συνείδηση, ανθρωπιστικές αξίες, ανιδιοτέλεια, αλληλεγγύη και ενσυναίσθηση. Τον κρίσιμο αυτόν στόχο υπηρετούν κατά βάση όλες οι δράσεις και οι παρεμβάσεις που το σχολείο σχεδιάζει και στη συγκεκριμένη περίοδο κατεξοχήν τον υπηρετεί η καθημερινή συζήτηση με τα παιδιά όλων μας για την υιοθέτηση ασφαλούς και συνειδητής συμπεριφοράς στις συνθήκες της επιδημιολογικής κρίσης.

Πιο συγκεκριμένα:

α] Το πνεύμα της κοινωνικής προσφοράς καλλιεργείται συστηματικά από τις δράσεις της Ομάδας Εθελοντισμού [Αλεξάνδρου, Αναγνώστου, Νεονάκης, Στεφανίδου,Τασιούλα, Χαριτίδου] και του Προγράμματος Αγωγής Υγείας «Εθελοντισμός: Νοιάζομαι για τους άλλους!» [Αναγνώστου, Τασιούλα, Χαριτίδου]

β] Οι σχεδιαζόμενες περιβαλλοντικές δραστηριότητες και τα προγράμματα συστηματικής ανακύκλωσης [Αργυροπούλου, Βουλγαράκη, Δεμίρη, Κοκκάλου, Μυλωνάς, Νεονάκης, Ντίνα, Παπαδοπούλου, Στεφανίδου, Τασιούλα] αναδεικνύουν μία ακόμα κρίσιμη όψη της κοινωνικής ευθύνης. Η συμμετοχή των μαθητικών ομάδων στο Παναρσακειακό Συνέδριο της ΦΕ [με θέμα «Πόλεις του 21ου αιώνα: σε αναζήτηση της ποιότητας»] θα ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά σε αντίστοιχους προβληματισμούς.

γ] Η διαλεκτική άσκηση στη διαπραγμάτευση, την ανεκτικότητα και τη συνεργασία δίνει τα εργαλεία για την εμπέδωση της κοινωνικής συνείδησης και θα βρει την έκφρασή της τόσο στις δράσεις του Προγράμματος   Πολιτιστικών   Θεμάτων   «Web – Ρητορική:  συνεχίζουμε   τον  διάλογο,  κρατώντας… αποστάσεις!» [Βαβαρούτσος, Δεμίρη] όσο και με τη συμμετοχή μαθητών/τριών σε Προσομοιώσεις Οργάνων του ΟΗΕ [ATSMUN, ACMUN, TMUN: Κωσταρά, Οικονόμου Α., Οικονόμου Τ., Δήμος, Μπαρμπούτα], του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου [ΕΥΡ, Δεμίρη] και ποικίλων θεσμών, καθώς και σε συνέδρια.

δ] Η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εγώ κι Εσύ μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα» του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας [Αναγνώστου, Παπαδοπούλου] θα συμβάλει στην αναγνώριση της σημασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εμβαθύνοντας την κοινωνική συνείδηση των μαθητών/τριών. Ανάλογη είναι η συμβολή της ένταξης των μαθητών/τριών μας στο  ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ “Teachers4Europe: setting an Agora for Democratic Culture” [Βέργουλα].

(ii) Αναβάθμιση και διαμόρφωση των αύλειων χώρων, ανάδειξη και χρήση του περιβάλλοντος χώρου του Σχολείου

Ο στόχος (ii) αφορά την βελτίωση των υποδομών και τους τρόπους αξιοποίησης αυτών που διαθέτει το σχολείο. Η διαμόρφωση των αύλειων χώρων, η εξασφάλιση πάγκων, χώρων αναψυχής και άθλησης θα αποτελέσει προτεραιότητα φέτος για τον πρόσθετο λόγο της αναγκαίας παραμονής των παιδιών για μεγαλύτερο διάστημα σε εξωτερικούς χώρους με φυσικό αερισμό, που θα διευκολύνουν με τρόπο ασφαλή την κοινωνικοποίησή τους.

Παγκάκια, διαμόρφωση υπαίθριων τάξεων περιστασιακά ή μόνιμα θα υπηρετήσουν τον στόχο αυτό αποτελεσματικά, όπως και οι παρεμβάσεις στον περιβάλλοντα χώρο [Γκριμπίζης, Νεονάκης, Στεφανίδου]. Στην ίδια κατεύθυνση, αλλά και στην ανάπτυξη της οικολογικής κοινωνικής συνείδησης (στόχος i) θα συμβάλει με τη δράση του και το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογία-Περιβάλλον-Διατροφή» [Μπούτσικας, Γκριμπίζης, Παπαδοπούλου]

(iii) Εξοικείωση με εναλλακτικές μορφές απασχόλησης και ψυχαγωγίας σε περιόδους κοινωνικής αποστασιοποίησης

Ο στόχος (iii) στοχεύει στην ενίσχυση της πνευματικής διάστασης των παιδιών, στην ψυχολογική τους ενδυνάμωση και την ισόρροπη κοινωνικοποίησή τους μέσα από την προσφορά εναλλακτικών τρόπων ψυχαγωγίας και απασχόλησης. Η παροχή ερεθισμάτων πολιτισμικού χαρακτήρα, η εξοικείωση με τις μορφές της τέχνης, η αισθητική καλλιέργεια των παιδιών μπορεί να δώσει διέξοδο στη σκέψη και την ψυχή του καθενός, ειδικά σε περιόδους στέρησης των κοινωνικών επαφών, της συχνής εξόδου, σε περιόδους αναγκαίας κοινωνικής αποστασιοποίησης. Η τέχνη κι ο πολιτισμός έχουν τη δύναμη να αποκαταστήσουν τη διαταραγμένη ισορροπία κι η καλλιτεχνική έκφραση ανακουφίζει και ανανεώνει. Πέρα από τη διαρκή παρουσία πολιτιστικών ερεθισμάτων στη σχολική πραγματικότητα, συγκεκριμένες δράσεις σχεδιάζεται να υπηρετήσουν και αυτόν το στόχο:

α] Δράσεις φιλαναγνωσίας [Βουλγαράκη, Νεονάκης, Πλατσή,Χαριτίδου] και εκδηλώσεις προβολής της λογοτεχνίας [Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: Βαβαρούτσος, Βουλγαράκη, Καβαρδίνας, Καρασάββα, Νεονάκης, Πλατσή]

β] Αγώνες Λόγου και Τέχνης ΑΛοΤε της ΦΕ [Γκίνη, Χαριτίδου] και συμμετοχή σε ποικίλους καλλιτεχνικούς και λογοτεχνικούς διαγωνισμούς [Γκίνη]

γ] Αφιέρωμα στον Παπαδιαμάντη, σε συνεργασία με το Αρσάκειο Γυμνάσιο [Βαβαρούτσος, Νεονάκης, Πλατσή, Χαριτίδου]

δ] Σχεδιασμός Πολιτιστικών Διδακτικών Επισκέψεων [Νάνου]

ε] Παρεμβάσεις της «ομάδας κοινού ενδιαφέροντος» με στόχο  την ένταξη πολιτισμικών προτάσεων στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία [Νεονάκης, Πλατσή, Σγουρού]

Η συγκεκριμενοποίηση των δράσεων, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης και τα βήματα καθορίζονται από τα μέλη των ομάδων, αναθεωρούνται και αξιολογούνται από τον Σ.Δ. στις σχετικές συνεδριάσεις του, και υποτάσσονται στις επιταγές ασφάλειας και προστασίας λόγω της συνέχισης της υγειονομικής κρίσης.

Παράλληλα με τον συλλογικό προγραμματισμό και σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις του άρθρου 33 ν.4692/20, ο Σύλλογος Διδασκόντων ενέκρινε τη συγκρότηση τεσσάρων (4) Ομάδων Δράσεων κοινού ενδιαφέροντος κι επαγγελματικής ανάπτυξης:

Ι. Επιμόρφωση στην σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Εκπαιδευτικοί: Σφυρίδου Ολυμπία [ΠΕ86], Χρυσοβέργης Κωνσταντίνος [ΠΕ04],  Μιχαλόπουλος Νίκος [ΠΕ03], Αργυροπούλου Βασιλική [ΠΕ86]

Οι καθηγητές/τριες θα αναλάβουν την διαμόρφωση του ωρολογίου εξ αποστάσεως προγράμματος  του σχολείου καθώς και την επιμόρφωση των συναδέλφων στον τρόπο λειτουργίας και ενσωμάτωσης της ψηφιακής πλατφόρμας στο εκάστοτε διαφορετικό αντικείμενο. Σκοπός της δράσης είναι να εξοικειωθούν οι εκπαιδευτικοί με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης, προκειμένου να διαμορφωθεί μια κοινή αντίληψη για το ζήτημα.  Στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού δίνεται έμφαση στην αλληλεπίδραση, τη συνεργασία και την αλληλοϋποστήριξη μεταξύ των εκπαιδευτικών με στόχο την ομαλή μετάβαση στην νέα πραγματικότητα.  Στόχος είναι η εξοικείωση με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων εκ μέρους τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών με την παροχή βοήθειας και συμβουλών όπου κρίνεται απαραίτητο, καθώς και η ενίσχυση και ο εμπλουτισμός της εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 ΙΙ. Ψηφιακό Υλικό για τη διδασκαλία της Φυσικής και της Χημείας

Εκπαιδευτικοί: Καβαρδίνας Νίκος [ΠΕ04.01], Μπούτσικας Στέλιος[ΠΕ04.01], Δρ Μυλωνάς Βασίλης [ΠΕ04.02], Στεφανίδου Γεωργία [ΠΕ04.02], Χρυσοβέργης Κωνσταντίνος [ΠΕ04.01]

Οι καθηγητές Φυσικής και  Χημείας του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης της ΦΕ συστήνουν ομάδα δράσης για την Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου, με την χρήση ψηφιακού υλικού (προβολή  βίντεο και χρήση ψηφιακών ασκήσεων σύμφωνα με την ύλη της Φυσικής και της Χημείας των αντίστοιχων τάξεων). Τα θέματα της ομάδας αφορούν σύγχρονους προβληματισμούς σχετικά με την σημασία της Φυσικής και της Χημείας στην καθημερινή μας ζωή. Το όλο εγχείρημα θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της διδακτέας ύλης αλλά και  θα αποτελέσει για όλους μας πηγή προβληματισμού για περαιτέρω μελέτη όλων αυτών στα οποία  θα κληθούν να εξεταστούν οι μαθητές μας.

ΙΙΙ. Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Εκπαιδευτικοί: Αναγνώστου Ιφιγένεια [ΠΕ02], Βέργουλα Μαρία-Αμαλία [ΠΕ80], Σαρμή Στέλλα [ΠΕ80], Σφυρίδου Ολυμπία [ΠΕ86]

Οι καθηγήτριες θα συνεργαστούν σε ζητήματα συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού. Οι ενέργειες στις οποίες θα εμπλακούν αφορούν την οργάνωση και εκτέλεση δράσεων και προγραμμάτων, μέσα από τα οποία οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με εκπροσώπους εταιρειών και διαφόρων επαγγελματικών χώρων, γνωριμία με Πανεπιστημιακές σχολές αλλά και καλλιέργεια δεξιοτήτων προσωπικής εξέλιξης των μαθητών. Θα γίνει προσπάθεια να συνδεθούν τα μαθήματα με απόκτηση αυτογνωσίας των μαθητών, μέσα από τεστ του ΕΟΠΠΕΠ και μέσα από τα προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας. Παράλληλα, οι υπεύθυνες καθηγήτριες του ΓΡΑΣΕΠ θα διεξάγουν συναντήσεις  συμβουλευτικής με τους μαθητές στο ΓΡΑΣΕΠ.

Τα μέλη της ομάδας δράσης μέσα από την συνεργασία τους θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, και θα αξιοποιήσουν την υπάρχουσα εμπειρία του καθενός για την επικαιροποίηση δεξιοτήτων σχετικών με τον χώρο της συμβουλευτικής και θα στηρίξουν την εδραίωση ενός αποτελεσματικού και ποιοτικού Γραφείου Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού στην υπηρεσία των μαθητών του Αρσακείου Λυκείου. 

ΙV. Φιλαναγνωσία και ένταξη πολιτισμικών προτάσεων στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία

Εκπαιδευτικοί: Αντώνης Νεονάκης [ΠΕ01], Παναγιώτα Πλατσή [ΠΕ02], Άννα Σγουρού [ΠΕ02]

Η συνεργασία και η κοινή δράση της ομάδας υπηρετεί και τον στόχο που έχει τεθεί στον Συλλογικό Προγραμματισμό του Σχολείου για το 2020-21, κυρίως όμως επιδιώκει να εξασκήσει πρώτα εμάς τους εκπαιδευτικούς και έπειτα τους μαθητές και τις μαθήτριές μας στη σύνδεση των γνωστικών αντικειμένων και της συνολικής εκπαιδευτικής διαδικασίας με το εύρος του πολιτισμού και τις ποικίλες εκφάνσεις του. Διδάσκοντας τα γνωστικά αντικείμενα ανατρέχουμε σε εκφάνσεις του πολιτισμού, σύγχρονες ή παρελθούσες, λογοτεχνικές, εικαστικές, θεατρικές, κινηματογραφικές, μουσικές, και εμπεδώνουμε τη γνώση με τη συνδρομή τους διευρύνοντας διαρκώς το πεδίο τους. Το κέρδος είναι πολύπλευρο για εμάς ως εκπαιδευτικούς και για τα παιδιά ως αναπτυσσόμενες προσωπικότητες. Ο σχεδιασμός των δράσεων θα προκύπτει μέσα από την τακτική συνεργασία, την καθημερινή παρουσία στις σχολικές αίθουσες, αλλά και τον χώρο του σχολείου, με στόχο τη διάχυσή τους στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων, τέλος, αφού έλαβε υπόψη του την εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ. με αρ. πρωτ. 137053/ΓΔ4/09-10-2020 με θέμα «Σχεδιασμός και Υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων) για το σχολικό έτος 2020-2021» και το έγγραφο με αρ. πρωτ. 21950/12-10-2020 με θέμα «Οδηγίες για την υποβολή Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Υγείας» από τη ΔΔΕ Α΄ Θεσσαλονίκης, ενέκρινε τα εξής σχέδια ΠΣΔ:

  1. Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο: «Εθελοντισμός: Νοιάζομαι για τους άλλους», το οποίο αναλαμβάνει η καθηγήτρια κ. Ιφ. Αναγνώστου ΠΕ02, με τη συμμετοχή των καθηγητριών Χ.Τασιούλα ΠΕ03 και Σ.Χαριτίδου ΠΕ02.
  2. Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «Web-Ρητορική: συνεχίζουμε τον διάλογο, κρατώντας… αποστάσεις!», το οποίο αναλαμβάνει η καθηγήτρια κ. Β.Δεμίρη ΠΕ02 με τη συμμετοχή του καθηγητή Β.Βαβαρούτσου ΠΕ02. 
  3. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τίτλο: «Οικολογία-Περιβάλλον-Διατροφή», το οποίο αναλαμβάνει ο καθηγητής κ.Σ.Μπούτσικας ΠΕ04, με τη συμμετοχή των καθηγητών Ν.Γκριμπίζη ΠΕ11 και Ειρ.Παπαδοπούλου ΠΕ02.
  4. Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλο: «Ξεναγοί εξ αποστάσεως: Γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μου στους Γάλλους μαθητές», το οποίο αναλαμβάνει η καθηγήτρια κ. Σ.Καρασάββα ΠΕ05 με τη συμμετοχή της καθηγήτριας Ιφ.Αναγνώστου ΠΕ02.

Θεσσαλονίκη, 29 Οκτωβρίου 2020
αρ.πρωτ. 1449

 

* Η φωτογραφία είναι από την έκθεση “Ομάδα Τέχνη – 100 χρόνια” της Εθνικής Πινακοθήκης, που πραγματοποιήθηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας το φθινόπωρο του 2017.